Het loopt nog niet storm voor UU-Carrièredag

Bètastudenten kunnen op de meeste aandacht rekenen van de bedrijven die komen op de Carrièredag van de Universiteit Utrecht op donderdag 6 februari. Maar wie een baan in het bankwezen zoekt, vangt deze dag bot.

De UU-Carrièredag met workshops van bedrijven, persoonlijke gesprekken met recruiters en een banenmarkt van de UU is voor alle studenten. Voor de workshops en de gesprekken kunnen studenten zich nog tot en met dinsdag 5 februari inschrijven. Momenteel zijn er 850 aangemelde studenten, tegenover 1000 vorig jaar. Robert Briggeman, voorzitter van de carrièrecommissie en zelf student Economie, vertrouwt erop dat ze de 1000 weer gaan halen. “We hebben van de week nog een mailing de deur uit gedaan en je ziet dat er meteen meer studenten onze site bezoeken.”

Quotum voor IT-bedrijven, banken komen niet
Het is de zevende keer dat de Carrièredag wordt georganiseerd. Er staan 65 bedrijven en organisaties op de bedrijvenmarkt, dat is iets minder dan de 69 van vorig jaar. Dat komt mede door een quotum dat de organisatie heeft ingevoerd, zoals voor IT-bedrijven. “Vorig jaar zijn er om de dag vol te krijgen veel ICT-bedrijven geregeld, waardoor zij relatief oververtegenwoordigd waren”, verklaart Briggeman. Daarbij vonden deelnemende bedrijven van vorig jaar de ruimte wat krap, daarom is het aantal bedrijven wat lager dan in 2013.

Volgens Briggeman is de animo onder bedrijven ondanks de economische crisis nog best goed. Alleen de banken laten het dit jaar afweten. Opvallend is dat het aanbod voor bètastudenten het grootst is. Zit er dan voor gamma- en alfastudenten wel iets tussen? Briggeman: “Zeker, want veel bedrijven zijn niet alleen in één branche actief en hebben bovendien uiteenlopende functies. Weliswaar zoeken zij óók bèta’s, maar ook studenten uit andere richtingen.”

Workshops, 1-op-1 gesprekken en gratis profielfoto
Op deze zevende Carrièredag zijn 35 workshops van bedrijven. Driekwart van de 1600 workshopplekken is gevuld. Er zijn bedrijfsspecifieke workshops als Working at Cisco, en zelfanalyses en sollicitatietrainingen, zoals Solliciteren kun je leren van Start People. Ook kun je als student een 1-op-1 gesprek voeren met een bedrijf.

De workshops van algemeen bekende bedrijven, zoals Nike, zitten helemaal vol. Meer specifieke workshops, zoals van Cern – bekend van de deeltjesversneller in Genève - zijn soms maar voor 40 procent gevuld. Hoewel het aantal aanmeldingen van studenten momenteel lager is dan het definitieve aantal van vorig jaar en het feit dat de workshops lang niet allemaal vol zitten, is Briggeman vooralsnog tevreden. “Er zijn meer workshopplekken dan vorig jaar. Maar we moeten natuurlijk de dag zelf nog afwachten.”

Volgens Briggeman is er met name door de algemene workshops voor elk wat wils. Bovendien is er een fotograaf aanwezig die gratis professionele foto’s voor je Linkedin-profiel kan maken. Er zou nog een workshop komen voor topsporters, maar die is door een te gering aantal aanmeldingen afgelast.

DUB zal deze en volgende week artikelen schrijven over student en arbeidsmarkt: Hoe pimp je je cv en wat vinden recruiters belangrijk.

Tags: arbeidsmarkt