Historische vragen over Utrecht gezocht voor studentenpodcast

De bouw van goederenwagens bij Werkspoor te Zuilen. Foto: Het Utrechts Archief

Op deze manier willen de studenten iedereen een ‘kijkje in de keuken’ van historisch onderzoek bieden. Tot komende maandag 3 februari kunnen inwoners van Utrecht nog laten weten welke historische vragen ze over de stad hebben. Bijvoorbeeld: welke families onderduikers herbergden tijdens de oorlog, wat er na de sluiting van de Werkspoorfabriek van de werknemers is geworden, of wie die statige gebouwen aan de Utrechtse singels ooit heeft laten bouwen.

Ondertussen hebben de studenten al meer dan vijftig suggesties binnen, vertelt projectleider en cultuurhistoricus Pim Huijnen. Het wordt dus nog een flinke klus om een selectie te maken. In eerste instantie kiezen ze één vraag uit om mee aan de slag te gaan, maar wellicht voegen ze een aantal vragen samen tot één geheel. “In elk geval ligt het in de planning dat we in maart met de podcast-afleveringen beginnen.” De podcasts zullen de luisteraar meenemen in het speurwerk van een historicus; van het zoeken en verwerken van relevante bronnen tot het koppelen van gegevens aan een groter historisch verhaal.

Samenwerking
Het stageproject wordt uitgevoerd door twaalf studenten: twee masterstudenten cultuurgeschiedenis en tien bachelorstudenten, en loopt nog tot het einde van dit academische jaar. Sommige studenten doen alleen mee in blok 3 of 4, anderen doen halftijds mee gedurende beide blokken.

Hoewel het insturen van suggesties na maandag niet meer kan, is het “absoluut de bedoeling geïnteresseerden ook gedurende de looptijd van het project betrokken te houden”, aldus Huijnen. “Dit experiment in historisch onderzoek doen we sámen met de Utrechters. Door over het lopende onderzoek te rapporteren in de podcast-afleveringen, hopen we op suggesties en informatie van luisteraars, die we vervolgens weer kunnen meenemen.”

“Doel van het project is, aan de ene kant, de academische geschiedschrijving beter te aarden in de lokale geschiedenis en de betrokkenheid van de studenten bij de stad te vergroten. Aan de andere kant is het project een experiment om te kijken of de podcast-vorm de belangstelling van de lokale bevolking voor de geschiedwetenschap kan stimuleren. Luisteraars krijgen niet alleen inzicht in wat het inhoudt om historisch onderzoek te doen maar krijgen ook de kans om zelf actief te worden en input te geven.”

Het project wordt mogelijk gemaakt door een prijs en een subsidie van de afdeling Community Service Learning van de UU, die gericht is op het stimuleren van samenwerking tussen studenten en overheidsorganen, bedrijven en burgers. Die subsidie is volgens Huijnen tevens een investering: “bij succes geven we hier bij Geschiedenis absoluut vervolg aan.”

Stoomcursus
Maandag beginnen de studenten met een stoomcursus podcast-maken van podcast-producente Katinka Baehr, vertelt Huijnen ten slotte, “want daar heb ik ook geen kaas van gegeten.” Baehr blijft gedurende het traject betrokken als begeleider en adviseur.