Hoger onderwijs tot 1 juni op afstand?

Foto: Pixabay

De politie mag ingrijpen als mensen op straat geen anderhalve meter afstand houden. Er komen boetes voor wie zich niet aan de regels houdt. Bijeenkomsten zijn verboden en winkels mogen niet te veel klanten tegelijk binnenlaten.

Maar hoe zit het met het onderwijs? Daarvoor golden de maatregelen in principe tot 6 april: wordt dat dan ook 1 juni? Het kabinet kon hier gisteren nog geen antwoord op geven. Het RIVM zal er vóór 6 april over adviseren.

Dus krabbelen universiteiten en hogescholen zich achter het oor: wat betekent dit? Zouden studenten en docenten na 6 april wel mogen samenkomen, terwijl dat buiten het onderwijs verboden is? De websites zijn nog niet aangepast. Vrijwel overal staat nog de oude datum, ook op de website van het ministerie van OCW.

Afstand
Uitzonderingen daargelaten. De Radboud Universiteit Nijmegen heeft de informatie meteen vernieuwd. Andere instellingen, zoals de Universiteit Maastricht en de Universiteit Leiden, hadden al eerder bedacht dat het onderwijs de rest van dit studiejaar op afstand zou plaatsvinden. De Universiteit Utrecht besluit uiterlijk 26 maart over de manier waarop onderwijs in blok vier zal plaatsvinden.

De nieuwe maatregelen raken sowieso aan allerlei bijeenkomsten zoals promoties. Ze moeten geheel online plaatsvinden of uitgesteld worden. Daar moeten de universiteiten allemaal zelf iets op verzinnen, zegt universiteitenvereniging VSNU.

Dat geldt natuurlijk ook voor bijeenkomsten die hogescholen in de planning hadden. Van afscheidsborrels tot lectorale redes, het staat allemaal op losse schroeven. De hogescholen gaan deze week overleggen wat de nieuwe datum voor hen betekent, zegt hun koepelvereniging.