Hogescholen moeten opdraaien voor ‘eigen fout’

Enkele duizenden oud-studenten hebben pech als ze zich willen laten omscholen tot leraar. Ze moeten dan een hoog collegegeld betalen, omdat hun eerste studie officieel onder de lerarenopleidingen viel. Maar een lesbevoegdheid kregen ze niet.

Minister Bussemaker is niet van plan om deze groep studenten de helpende hand te bieden, schrijft ze in antwoord op Kamervragen van haar eigen partij, de PvdA. De hogescholen moeten het probleem zelf oplossen.

Het gaat om mensen die in de jaren negentig een studietraject volgden binnen een lerarenopleiding, maar geen lesbevoegdheid kregen. In 1996 studeerden ruim 5000 mensen aan zulke ‘voorgestructureerde samengestelde programma’s’, die later ongewenst werden verklaard en zijn afgeschaft.

Sinds enkele jaren wil de overheid niet meer betalen voor studenten die een tweede bachelor- of masteropleiding volgen. Hogescholen en universiteiten mogen hun het ‘instellingstarief’ in rekening brengen, dat duizenden euro’s hoger kan zijn.

Toenmalig minister Plasterk maakte een uitzondering voor onderwijs- en zorgopleidingen. “Zowel op het gebied van de gezondheidszorg als op dat van het onderwijs voorzien wij grote tekorten aan personeel”, legde hij uit. Wie na zijn eerste opleiding alsnog de zorg of het onderwijs in wil, hoeft dus alleen het lage, wettelijke collegegeld te betalen.

Maar de voormalige studenten van de ongewenste studieroutes vallen nu tussen wal en schip. Ze zijn geen leraar, maar hebben officieel wel een lerarenopleiding gevolgd. Ze mogen dus geen ‘tweede’ lerarenopleiding tegen het lage tarief volgen, zelfs niet als ze graag voor de klas willen staan.

Is het geen weeffout in de wet dat deze groep het hoge tarief moet betalen, wilde Mohammed Mohandis (PvdA) weten. Nee, vindt Bussemaker. Ze geeft de schuld aan de hogescholen en hun ‘intransparante handelswijze’ van toen. De hogescholen moeten het daarom zelf maar oplossen.

De Hogeschool Inholland, waar zich in 2011 de eerste studenten meldden, heeft dat gedaan, zegt voorzitter Doekle Terpstra. Eigenlijk wilde hij hierover met alle hogescholen samen een afspraak maken, “maar andere hogescholen voelden daar niet voor”. Nu heeft hij besloten dat alleen oud-studenten van Inholland het lage tarief voor hun ‘tweede’ lerarenopleiding mogen betalen.