Hogescholen vermoeden mensensmokkel

Foto: pxhere

De krant noemt ze ‘verdwijnstudenten’: jongeren uit landen als Bangladesh, Pakistan, India en Nigeria die zich inschrijven voor een Nederlandse hbo-opleiding en hier met een studentenvisum naartoe komen, om vervolgens in de illegaliteit te verdwijnen.

Twee jaar geleden trok de Hogeschool Rotterdam aan de bel vanwege “het vermoeden van illegale migratie” via de hbo-masteropleidingen. De hogeschool wilde daarom strengere taaleisen stellen aan nieuwe studenten. De Vereniging Hogescholen had toen nog niet van het probleem gehoord.

Zwakke plekken
Nu wel, blijkt uit het artikel van NRC. De vereniging krijgt de indruk dat mensensmokkelaars ‘zwakke plekken’ in het systeem zoeken. Het kan gebeuren dat een bepaalde opleiding “opeens vijftig vrijwel identieke inschrijvingen uit een bepaald land” krijgt, zegt coördinator internationalisering Arnaud Stadermann. De volgende keer gebeurt dat dan bij een andere opleiding.

De hogescholen werken aan een richtlijn. Er moet een betere intake van deze internationale studenten komen, is een van de ideeën. Bovendien zouden ze in één keer het hele collegegeld moeten overmaken en voldoende middelen moeten hebben om in Nederland te verblijven.

Hogescholen laten sowieso niet iedereen toe. NRC geeft een voorbeeld van Inholland: van de 94 aanmelders mochten er 19 beginnen en vier zijn met hun studie gestopt.

Normaal
Dat hoeft overigens niet op mensensmokkel te wijzen, want zulke uitval is tamelijk normaal in het hbo. In gewone jaren (zonder coulance vanwege corona) haakt zo’n 15 procent in het eerste studiejaar af en bij Inholland is dat ook weleens 20 procent geweest.

In 2009 kaartte de Onderwijsinspectie het probleem ook aan. De inspecteurs hadden gekeken naar de werving van buitenlandse studenten. Bij acht onderzochte instellingen waren zo’n tweehonderd studenten met ‘onbekende bestemming’ vertrokken.

Eén particuliere hogeschool werd zelfs gesloten vanwege vermeende mensensmokkel. Vijf jaar later werden de eigenaren echter vrijgesproken door de rechter.