Hogeschool Windesheim wil bindend studieadvies afschaffen

Creative Commons: Pixabay

Het is niet verrassend dat uitgerekend Windesheim met dit plan komt. De hogeschool experimenteert met ‘flexstuderen’ waarbij de student zijn eigen tempo bepaalt en per studiepunt betaalt. Een bsa geldt daar niet. Wel praten studiebegeleiders regelmatig met de flexstudenten over hun voortgang. Dat bevalt zo goed dat het bestuur het bsa bij alle opleidingen wil afschaffen, meldt hogeschoolblad Win’.

Onderwijsovereenkomst tegen eindeloos vooruitschuiven
‘Gewone’ eerstejaars studenten bij Windesheim hebben nu 54 van de 60 studiepunten nodig om aan het tweede jaar te kunnen beginnen. Wie dat niet haalt, wordt weggestuurd. In het nieuwe systeem hoeven trage student niet meer te vertrekken. Als ze meer dan 45 à 50 studiepunten hebben behaald, mogen ze vast met tweedejaarsvakken beginnen.

Wel wordt in een zogeheten ‘onderwijsovereenkomst’ vastgelegd wanneer ze de ontbrekende eerstejaarsvakken inhalen. Dit om te voorkomen dat ze die vakken eindeloos voor zich uit schuiven. Studiebegeleiders houden de vinger aan de pols totdat de student zijn propedeuse heeft behaald.

Hogeschool Windesheim is de eerste onderwijsinstelling die af wil van het bindend studieadvies. Stemt de centrale medezeggenschapsraad in, dan wordt het per 1 september afgeschaft, meldt een woordvoerder.

Studenten struikelen onnodig
Minister Van Engelshoven zal er blij mee zijn. Bij de opening van dit collegejaar kwam ze onverwacht met het voorstel om de bsa-norm landelijk te verlagen naar 40 studiepunten. Ze vindt dat studenten nu vaak “onnodig struikelen” in het eerste jaar. “Met een bsa van 50 of 60 ECTS in dat eerste jaar pak je deze groep studenten op het kwetsbaarste moment”, lichtte ze toe.

Ze kreeg in de Kamer weinig steun voor haar plan en ook de instellingen voelden zich gebruuskeerd. Achteraf zei ze dat ze vooral een discussie wilde losmaken en in gesprek zal gaan met universiteiten en hogescholen over de toekomst van het bsa.

Het bindend studieadvies was ooit bedoeld om te beoordelen of studenten ongeschikt zijn voor een opleiding. Bij de meeste universiteiten en hogescholen, waaronder de Universiteit Utrecht, moeten eerstejaars ongeveer 45 van de 60 studiepunten halen. Wie daar niet in slaagt, kan beter vroegtijdig vertrekken dan nog jaren te zwoegen en toch niet af te studeren, is de gedachte.