Homoseksuele student geweigerd voor stage

Een student van de Hanzehogeschool zou stage gaan lopen bij een bedrijf in Drachten, maar dat ging niet door toen het bedrijf ontdekte dat hij een relatie heeft met een man.

Small business-student Bas van der Meer dacht na twee ‘supergoede’ gesprekken dat hij een stageplek had bij tuin- en dierenbedrijf A. Th. De Boer in het Friese Drachten. Tot hij afgelopen woensdag een e-mail van de eigenaar kreeg.

Die had op het Facebook-profiel van Van der Meer gelezen dat hij een vriend heeft en homo is. In de e-mail, die in handen is van het AD, schreef de eigenaar dat zijn christelijke bedrijf zich daar niet mee mocht verenigen.

Van der Meer besloot het verhaal op Facebook te zetten en gaat aangifte doen tegen het bedrijf. De eigenaar heeft het AD laten weten dat hij het triest en laag vindt dat de kwestie in de media komt.

De Hanze stapt naar  het meldpunt discriminatie en zal – als de student dat wil – aangifte doen bij de politie. “Je kunt dit niet laten passeren als je als hogeschool zegt dat iedereen welkom is, ongeacht zijn politieke of religieuze overtuiging of zijn seksuele geaardheid. Dit bedrijf gaat daar dwars tegenin.”