Honderd studenten gezocht om nieuwe Uithoftram te keuren

Waar kun je je het beste vasthouden als de tram vol met mensen staat? Foto Gwenda Knobel

Kan de Utrechtse student zich goed vasthouden in een volle tram die in 2018 naar De Uithof rijdt? Dat wil de Projectorganisatie Uithoflijn graag weten Ze zoekt een groep van zo'n honderd studenten om op 9 oktober de nieuwe tram op dat vlak te komen testen. Aanmelden kan via DUB.

In 2018 gaat hij echt rijden: de Uithoftram. In 17 minuten van het centraal station van Utrecht naar P+R De Uithof. De tram zal 16 keer per uur rijden en in één tram is plaats voor 216 mensen. Toch is de verwachting dat het tijdens de spits nog steeds heel druk zal zijn. Vandaar dat de tram meer staan- dan zitplaatsen heeft. Grote vraag: kunnen alle passagiers die moeten staan, zich ergens goed aan vasthouden?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, wil René van Marrewijk van de Projectorganisatie Uithoflijn, graag een grote groep van ongeveer honderd studenten ontvangen op de remise in Nieuwegein. Daar is een deel van de tram op ware grote nagebouwd.

De afgelopen week konden Utrechters al een kijkje nemen en stemmen over het type stoel, de vloerbedekking en de palen in de tram. Studenten heeft Van Marrewijk nog nauwelijks gezien. En dat is jammer, zegt hij. “Tijdens de eerste bezichtiging voor genodigden waren er wel een paar studenten van belangenverenigingen, maar het zou goed zijn als we kunnen testen hoe een volle tram studenten eruit ziet. Dan kunnen we zien waar ze gaan staan en hoe ze zich vasthouden. Dan krijgen we een beter beeld van de tram in bijvoorbeeld de ochtendspits.”

Dat het druk wordt in de tram is duidelijk. Volgens de  prognose pakken in 2020 dagelijks 45.000 mensen de tram naar De Uithof. Om onderweg zo min mogelijk oponthoud te hebben, is er voor gekozen om reizigers op het perron in en uit te laten checken. In de tram zelf hangt geen ov-kastje.

“De tram stopt bij een halte 20 seconden om alle passagiers in en uit te laten stappen, in De Uithof 30 seconden. Om die reden heeft de tram ook geen deur bij de bestuurderscabine. Op die plek is alleen ruimte voor een enkele deur en kom je binnen bij de stoelen. Dan hapert de doorstroming.” Vandaar dat de tram alleen dubbele deuren heeft zodat passagiers snel kunnen in- en uitstappen. De deuren zijn bij de staplekken.

Van de 216 reizigers die in de tram passen, kunnen er 62 zitten. De meerderheid moet dus staan. Lijn 12 leert dat het belangrijk is dat je je in de drukte ergens goed aan kunt vasthouden. In de tram zal dat niet anders zijn. Nu is het moment dat studenten invloed kunnen uitoefenen op de keuze van het type palen en beugels in de tram. Van Marrewijk wil daarom graag dat minimaal vijftig studenten - "maar liever honderd" - de tram op de remise komen uitproberen.

Weet jij vijftig tot honderd studenten te mobiliseren om de nagebouwde tram te vullen op zaterdag 9 oktober (over tijdstip wordt nog overlegd)? Meld het DUB. Wij zorgen dat je contact krijgt met Van Marrewijk. Er is ook nog een 'gewone' open dag om het interieur van de tram te komen bezichtigen en mee te praten over de stoel- en vloerbedekkingkeuze. Deze is op vrijdag 3 oktober. Hiervoor kan je je aanmelden via www.uithoflijn.nl

Tramfeitjes
-De tram is van het type Urbos 100, gemaakt door het Spaanse bedrijf CAF
-Vanaf 2017 zijn ze in het Utrechts straatbeeld te zien als de proefritten beginnen.
-De Utrechtse tram lijkt het meest op de trams die in Sydney en Birmingham rijden.
-In 2020 reizen 60.000 mensen per dag met het openbaar vervoer naar De Uithof. 45.000 per tram, 15.000 per bus.
-De busverbinding Utrecht CS-Uithof is de drukte van het land.
-De tramverbinding tussen CS en De uithof is 8 kilometer lang
-Er komen 9 haltes, eindpunt is P+R De Uithof
-De rit duurt 17 minuten
-De tram gaat op werkdagen 16 keer per uur rijden (ongeveer om de 3,75 minuten)
-In 2016 worden de rails en de bovenleiding aangelegd.
-Daarnaast zijn er plannen om de lijnen van Nieuwegein/IJsselstein te koppelen aan de Uithoflijn waardoor er een verbinding komt tussen de twee lijnen bij het centraal station van Utrecht, en reizigers direct van Nieuwegein naar De Uithof kunnen reizen.