Pechgeneratie mag niet extra boeten

Honderdduizend handtekeningen tegen rente op studieschuld

Jarenlang was de rente op studieschulden nul procent, maar dat gaat waarschijnlijk veranderen. Dan moeten studenten meer terugbetalen dan ze lenen. Ruim een maand geleden zetten de Landelijke Studentenvakbond en FNV Young & United een petitie online tegen de stijging van de rente.

De twee vakbonden hebben jarenlang gevochten voor een terugkeer van de basisbeurs, die studenten vanaf september 2023 inderdaad weer krijgen. Nu willen ze zorgen dat studenten uit het leenstelsel niet nog meer geld kwijt zijn.

In 2015 werd de basisbeurs afgeschaft en sindsdien zijn de studieschulden gestegen. “40.000 euro is geen uitzondering meer”, zegt voorzitter Yasmin Ait Abderrahman van FNV Young & United.

“Voorgelogen”
Volgens haar voelen studenten zich voorgelogen. “We hebben heel lang tegen DUO gezegd: vermeld nou de waarschuwing ‘geld lenen kost geld’, maar die kwam er niet. De politiek heeft studieleningen juist aangemoedigd. Veel studenten wisten niet eens dat de rente verhoogd kon worden. Dan voel je je wel belazerd als het toch gebeurt.”

Hebben studenten geen eigen verantwoordelijkheid om de voorwaarden te bekijken voordat ze gaan lenen? Ait Abderrahman: “Dat kun je makkelijk zeggen, maar 17- en 18-jarigen moeten keuzes maken voor de rest van hun leven. En zij krijgen steeds te horen dat de leenvoorwaarden zo gunstig zijn.”

Studenten uit het leenstelsel krijgen straks een tegemoetkoming van zo’n 1.400 euro als ze vier jaar basisbeurs zijn misgelopen. Met een stijgende rente zijn ze dat geld al snel weer kwijt, zeggen de twee vakbonden.

Lage rente
Dat klopt: wie een schuld van 20.000 euro aflost met een rente van slechts 1 procent, betaalt in 35 jaar tijd bijna 3.700 euro aan rente. Voor terugbetalers zet studiefinancier DUO de rente steeds voor vijf jaar vast, dus het tarief kan tussentijds veranderen.

De rente blijft wel lager dan de commerciële tarieven, want die is gekoppeld aan de rente die de Nederlandse staat betaalt. De staat is zo betrouwbaar, dat de rentetarieven relatief laag zijn. Ook wordt een restschuld na 35 jaar aflossen kwijtgescholden.

Honderdduizend handtekeningen is relatief veel. Een eerdere petitie om het leenstelsel af te schaffen haalde zo’n 90.000 ondertekeningen. Maar het aantal is ook weleens overtroffen toen een paar lichtingen studenten collegegeld terugeisten.