Honderdste gele kaart voor opleiding in het hoger onderwijs

De masteropleiding European studies van de Universiteit Maastricht kreeg een waarschuwing. Die opleiding “schiet op essentiële punten tekort”, aldus het deskundigenpanel. Het onderwijsprogramma mist focus en samenhang, inhoudelijke en methodologische vakken worden niet goed met elkaar in verband gebracht.

Bovendien mist het management van de opleiding elk gevoel van urgentie, aldus het rapport. De problemen waren in 2008 ook al aangekaart, “maar die kritiek is door de opleiding kennelijk onvoldoende serieus ter harte genomen”. In 2008 kon de NVAO nog geen verbeteringen afdwingen, nu wel: de opleiding krijgt twee jaar om tekortkomingen te herstellen.

De tweede gele kaart is voor de opleiding ‘maatschappelijk werk en dienstverlening’ van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De eindwerkstukken van afgestudeerden bleken bij controle niet altijd goed genoeg. Het panel is “niet in voldoende mate overtuigd dat alle afgestudeerden over de nodige competenties beschikken”.

De ‘herstelperiodes’ bestaan sinds 2011, en de twee van vandaag brengen het totale aantal op precies honderd. “In zijn algemeenheid durf ik te stellen dat opleidingen die een herstelperiode hebben gehad er goed uitkomen”, zei NVAO-voorzitter Anne Flierman een paar weken geleden. “Sommigen stijgen zelfs boven zichzelf uit. Die halen ineens een ‘goed’ op bepaalde onderdelen, in plaats van een voldoende.”

De NVAO heeft deze ronde in totaal 36 opleidingen gekeurd. Behalve negen goede en twee onvoldoende opleidingen waren er 25 prima in orde: die krijgen het predicaat ‘voldoende’. Daaronder vallen de Utrechtse bacheloropleiding Sociale Geografie en Planologie en de masteropleidingen Planologie, Sociale Geografie, en Developement Studies.