Hoogleraar Anatomie Ronald Bleys: Docent van het jaar

Ronald Bleys en het bestuur van Sams, de studievereniging van geneeskunde. Foto's: Maarten Kip.

Hoogleraar Anatomie Ronald Bleys is in het Academiegebouw uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2012-2013. Bestuurskundige Sebastiaan Steenman sleepte de titel Docenttalent in de wacht.

Ronald Bleys (53) heeft woensdagmiddag tijdens het jaarlijkse universitaire onderwijsfeestje, de Onderwijsparade, beslag gelegd op de titel van Docent van het Jaar . De studievereniging van Geneeskunde SAMS had Bleys voorgedragen voor de prijs. Maar liefst 161 van de 279 eerstejaars  Geneeskunde die dit jaar de onderwijsevaluatie invulden, antwoordden ‘Ronald Bleys’ op de vraag ‘Wie vind je de meest excellente docent?’

Juryvoorzitter Liesbeth Woertman prees de geneeskundedocent voor de inventieve wijze waarop hij studenten weet te boeien. In aanvulling op de snijzaalpractica gebruikt Bleys allerhande hulpmiddelen om anatomische structuren uit te leggen, variërend van theedoeken en lakens tot virtuele 3D-modellen, zo stelt de jury in het laudatio.

Woertman: “Ronald Bleys is een innemend en uitermate bevlogen docent die op verbazingwekkende wijze telkens weer in staat blijkt om de toch tamelijk droge anatomische kost te presenteren als een uitermate boeiend, interessant en lerenswaardig onderwerp.”

Dat Bleys een bijzondere persoonlijke band met zijn studenten heeft, bleek deze week ook uit een dubbelinterview met mede-genomineerde Andries Meijerink, hoogleraar Scheikunde van de Vaste Stof. De nieuwe Docent van het Jaar liet weten binnenkort met zijn band op te treden tijdens het lustrum van SAMS. “Geen haar op mijn hoofd die er aan twijfelt om dat niet te doen.”

Bestuurskundige Sebastiaan Steenman (27) werd woensdagmiddag uitgeroepen tot Docenttalent van het Jaar. Ook docente Klinische Neuropsychologie Esther van den Berg was genomineerd voor de prijs voor jong aanstormend doceertalent. Zij was voorgedragen door studievereniging Alcmaeon.

Steenman, voorgedragen door studievereniging Perikles, is volgens de jury betrokken bij het verzorgen en vernieuwen van een groot aantal cursussen van het departement Bestuur- en Organisatiewetenschap. Ook begeleidt hij diverse bachelor en masterscripties.

Als scholier en student toonde Steenman al grote betrokkenheid bij het onderwijs, onder meer als bestuurslid van Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Op dit moment zit hij in de medezeggenschapssraad van zijn faculteit.

De Docent van het Jaar krijgt een wisseltrofee en 5000 euro. Het Docenttalent ontvangt 3000 euro. De studieverenigingen die een winnaar aandragen, kunnen elk 1000 euro tegemoet zien. De prijs wordt officieel uitgereikt tijdens de Diesviering op 26 maart in de Domkerk.