Wageningse rector "geschokt"

Hoogleraar bestraft voor truc met Saoedi-Arabië

Foto: Flickr / Henk Jan van der Klis

“Ik ben geschokt en zeer teleurgesteld”, zegt rector magnificus Arthur Mol op de website van de universiteit. De hoogleraar heeft volgens de rector incorrect gehandeld en de integriteit van de Wageningse wetenschap schade toegebracht.

Fogliano werkt fulltime in Wageningen, maar heeft zijn ‘eerste affiliatie’ aangepast. Dat wil zeggen: de veelgeciteerde wetenschapper deed alsof de King Saud University zijn voornaamste werkgever was, zodat die universiteit hoger zou scoren op de internationale ranglijsten.

Daar kreeg zijn vakgroep 146.000 euro voor. Hiermee is een promovendus in de voedselwetenschappen betaald, meldt de universiteit. Van persoonlijk gewin is niets gebleken.

Gewaarschuwd
Fogliano zou in 2018 al gewaarschuwd zijn voor zulke transacties. Hij heeft nu een berisping gekregen, met de dreiging van ontslag bij een volgende misstap. Verder is hem voor twee jaar zijn ‘leerstoelhouderschap’ ontnomen, al blijft hij toch hoogleraar.

Volgens het interne onderzoek van Wageningen Universiteit zijn zeker zes veelgeciteerde Wageningse wetenschappers door Saudische universiteiten benaderd. “Alleen prof. Fogliano is op dat aanbod ingegaan.”