Hoop voor studieverenigingen Geesteswetenschappen

In het pand Drift 13 komt ruimte voor de studieverenigingen van Geesteswetenschappen

De verenigingen van de Utrechtse studies Geesteswetenschappen komen binnenkort minder krap te zitten. De faculteit reserveert in het pand Drift 13 ruimte voor onderkomens voor de studenten.

De huisvestingssituatie van veel Geesteswetenschappen-verenigingen is verre van rooskleurig. De faculteit heeft de afgelopen jaren flink ingeleverd aan vierkante meters om huisvestingslasten te besparen. Vooral voor de verenigingen pakte dit vaak slecht uit. Op de Trans delen zeven verenigingen één ruimte en op Drift 21 zitten snelgroeiende verenigingen als Atlas van Liberal Arts & Sciences en Incognito van Kunstmatige Intelligentie in een erg kleine kamer.

In een faculteitsraadsvergadering kwam directeur Rob Grift met goed nieuws. De faculteit is van plan het pand Drift 13 te huren dat tot voor kort medewerkers van Rechtsgeleerdheid herbergde. In het gebouw dat zestien kantoorruimten kent, is behalve voor werkplekken en vergaderruimten voor stafleden ook plek voor studieverenigingen.

Nog niet duidelijk is welke verenigingen hiervan gaan profiteren en hoe. Het is bijvoorbeeld nog onzeker in hoeverre er werkelijk sprake zal zijn van nieuwe “eigen” verenigingskamers. Grift denkt ook aan overleg- en ontmoetingskamers waar meerdere verenigingen gebruik van kunnen maken. Het is wel de bedoeling dat de ruimten voor het begin van het nieuwe academische jaar zijn ingericht, zegt hij in een toelichting.

De suggestie van studentleden in de faculteitsraad om een zolderverdieping op Drift 21 voor verenigingen te bestemmen, is volgens Grift op dit moment niet realistisch. De ruimtes daar zijn eerder bewust als niet bruikbaar aangemerkt en gesloten. Om ze in gebruik te nemen zou een grote en dure renovatie nodig zijn."

De universiteit heeft wel plannen om Drift 21 in zijn geheel te verbouwen, inclusief zolder. Bij een nieuwe indeling van het pand zullen de huisvestingswensen van de verenigingen zeker een rol spelen, aldus directeur Grift.