Huismuizen gezocht voor UU-onderzoek

Ben je de muizen in je studentenhuis helemaal zat, maar heb je net wat meer motivatie nodig om ze te vangen? Onderzoekers van de UU kunnen ze goed gebruiken. Met deze muizen doen ze onderzoek naar antibioticaresistente bacteriën.

Onderzoekers van de faculteit Diergeneeskunde willen weten of er antibioticaresistente bacteriën op muizen te vinden zijn. Er is nu nog weinig bekend over welke bacteriën muizen bij zich dragen.

Als muizen antibioticaresistente bacteriën bij zich dragen, verspreiden ze deze via hun uitwerpselen. Dit zou er aan kunnen bijdragen dat infecties bij dieren en mensen resistent worden voor bepaalde soorten antibiotica. “Dit onderzoek is onderdeel van een grotere studie, waar ook naar antibioticaresistente bacteriën op boerderijdieren wordt gekeken”, legt Sara Burt, docent en onderzoeker aan de faculteit Diergeneeskunde, uit.

De onderzoekers halen nu regelmatig muizen op bij bedrijven of winkels en zijn nu ook op zoek naar mensen die in huis muizen bestrijden met klemmen of een kat. “We stellen muizenvallen beschikbaar voor mensen die actief muizen willen gaan vangen. We komen de muizen dan ophalen, of ze kunnen worden afgeleverd”, aldus Burt. Muizen die zijn gedood met gif, zijn niet geschikt voor het onderzoek.

Dode muizen kun je voor je ze naar Diergeneeskunde brengt of voordat ze worden opgehaald, volgens Burt het beste in een plastic zak of in een bakje op een koele plek bewaren. De muizen mogen niet langer dan 24 uur dood zijn.

Ook is er een onlangs een enquête over plaagdieren gestart om te kijken waar en hoe vaak deze voorkomen. Deze kun je hier invullen.