HvA wil UvA nog niet loslaten

De decanen van de Hogeschool van Amsterdam zijn het niet eens met hun collega’s aan de universiteit. Die lopen te hard van stapel door te stellen dat de UvA en de HvA per direct weer een eigen bestuur moeten krijgen.

Het rommelt al meer dan een jaar in het Amsterdamse hoger onderwijs: drie van de vier leden van het gezamenlijke bestuur van de UvA en de HvA moeten worden vervangen en dat gaat niet zonder slag of stoot.

Bespaar je die moeite gewoon, schreven decanen, studenten en medewerkers van de UvA daarom aan de Raad van Toezicht. De twee instellingen zouden weer gesplitst moeten worden, vinden ze. Dan kan ieder met een eigen bestuur verder.

Maar dat was niet de afspraak, reageren decanen van de HvA vandaag. Misschien is een scheiding inderdaad het beste, erkennen ze, maar een nieuw bestuur moet daar eerst eens goed naar kijken. “Wij vrezen dat halsoverkop de samenwerking evalueren alvorens er een nieuw bestuur komt, de belangen van het primaire proces kunnen schaden.” Met andere woorden: al dat gekibbel van bestuurders doet het onderwijs weinig goeds.

De UvA is de grootste universiteit van Nederland en de HvA de grootste hogeschool. De twee onderwijsreuzen delen sinds 2003 hun college van bestuur, al bleven ze op papier twee gescheiden onderwijsinstellingen.