HvA ziet af van proef met flexstuderen

Je eigen studietempo kiezen en per studiepunt collegegeld betalen? Bij nader inzien gaat de Hogeschool van Amsterdam niet meedoen aan een proef die dat mogelijk moet maken.

Studentenorganisaties LSVb en ISO lanceerden het idee van flexstuderen samen met regeringspartijen VVD en PvdA. Ze wilden het makkelijker en goedkoper maken om een studie te combineren met bijvoorbeeld een bestuursfunctie of een eigen onderneming.

In de proef zouden studenten alleen nog collegegeld betalen voor het onderwijs dat ze daadwerkelijk volgen in plaats van het hele jaarbedrag. Tweeduizend studenten van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam zouden eraan meedoen.

Na aanvankelijke kritiek van oppositiepartijen, die vreesden voor een supermarktmodel in het hoger onderwijs, zijn sommige fracties alsnog overtuigd geraakt. Zo ziet het CDA wel mogelijkheden voor studenten met een functiebeperking: die zouden ook meer mogelijkheden kunnen krijgen om hun studietempo aan te passen.

Maar de HvA haakt af en ook de UvA heeft nog geen groen licht gegeven. De universiteit zal in maart besluiten of zij meedoet. Eerst wil zij overleggen met allerlei inspraakorganen van studenten en docenten.

De HvA zegt al van alles te doen aan flexibel onderwijs en daar wil zij liever de volle aandacht aan schenken. Zo kunnen sommige studenten er sneller afstuderen als ze meer vakken tegelijk volgen of vrijstellingen kunnen krijgen.

De LSVb vindt het jammer, zegt voorzitter Jarmo Berkhout. “Ze hebben lang gekeken of het kon bij de HvA, maar ze zijn kennelijk op bezwaren gestuit. Het is hun goed recht om zich terug te trekken. Er zijn andere hogescholen die wel aan de pilot willen meedoen, zoals de Hogeschool Utrecht. Als er genoeg onderwijsinstellingen deelnemen kunnen we toch een idee krijgen van hoe het flexstuderen werkt.”

Universiteiten en hogescholen hebben nog tot het voorjaar van 2017 de tijd om zich aan te melden.