Enthousiaste studenten organiseren festival

IBB-Fest keert na zeven jaar terug

Eerdere editie van IBB-Fest. Foto: Martin Hols
Een eerdere editie van IBB-Fest. Foto: Martin Hols

Het IBB-Fest leed na de achtste editie in 2018 grote financiële verliezen, vanwege het slechte weer en een tegenvallende drankomzet. Het festival moest noodgedwongen stoppen. Al koesterden de organisatoren destijds hoop dat een aantal enthousiaste IBB’ers de traditie op een gegeven moment weer zou oppakken.

Na zeven jaar is het zo ver. “Het balletje is gaan rollen toen een paar IBB’ers met het idee kwamen om het weer op te gaan zetten. Ze woonden al een aantal jaar in het studentencomplex en kenden het IBB-Fest alleen van horen zeggen”, zegt Silke Kamp, één van de organisatoren.

Zelf is ze ook nog nooit bij een IBB-Fest geweest: de feesten waren van voor haar tijd. Als ze via haar huisgenoot hoort dat ze organisatoren zoeken, is ze meteen enthousiast.

“We werken er al ruim anderhalf, bijna twee jaar, aan. We kijken erg uit naar het moment dat het festival er uiteindelijk staat. Er komen superleuke artiesten. Het wordt echt een feestje.”

Muziekoptredens
Het festival heeft voor ieder wat wils. De line-up is inmiddels bekend. Op het programma staan gevestigde namen zoals Dio en Yung Internet, maar de organisatie van IBB-Fest streeft er ook naar om “jong, divers en lokaal talent een podium te bieden”.

Onder meer het Utrechtse dj-duo Press Enter to Space en de winnaar van de IBBBattle of the Bands, de Utrechtse rockband Five Minute March, krijgen een plek op het podium.

Foto: Martin Hols

Bellenblaasshow
Naast livemuziek, is er ook theater, dans en beeldende kunst. “Het randprogramma bestaat uit onder meer een demonstratie van een capoeiravereniging, een bellenblaasshow en bezoekers kunnen tooth gems laten zetten."

"We zijn nog op zoek naar mensen die hun eigen kunst willen exposeren of live een kunstwerk willen maken. Daarnaast zijn we nog in gesprek met een dansvereniging. Er is van alles wat.”

Op de twee grote velden van het studentencomplex komen de podia. Daaromheen is er plek voor het randprogramma, bars en foodtrucks.

Vrijwilligers
Het hele festival wordt georganiseerd door studenten: de meesten wonen ook op de IBB. “Als we iedereen meerekenen – inclusief de organisatie – komen we uit op zestig à tachtig mensen die aan het festival meewerken.”

De organisatie is nog op zoek naar vrijwilligers. “Vooral voor achter de bars en we zoeken ook vrijwilligers voor logistiek werk: voor het omdoen van de bandjes bij de ingang of de muntenverkoop. Daarnaast hebben we nog mensen met liefde voor techniek en muziek nodig die tussen de acts door de podia willen ombouwen.”

Het festival is gratis te bezoeken en toegankelijk voor iedereen ouder dan 18 jaar. “Ondanks dat het festival is ontstaan voor en door IBB’ers is er plek voor iedereen die zin heeft in een leuke culturele dag.”