Iets meer Nederlanders in Vlaamse collegebanken

Dit collegejaar kozen weer iets meer Nederlanders voor de Vlaamse collegebanken. Maar het afschaffen van de basisbeurs leidde niet tot een massale uittocht.

Toen bekend werd dat nieuwe bachelor- en masterstudenten geen basisbeurs meer zouden krijgen, was de Vlaamse minister van Onderwijs bang voor een enorme toestroom van Nederlanders. Die vrees blijkt ongegrond. “De stijging is niet groter in vergelijking met andere jaren”, laat haar woordvoerder weten. “De invoering van de studielening zorgt niet voor grote veranderingen.”

In september 2015 begonnen 2.060 Nederlanders voor het eerst aan een studie bij een Vlaamse hogeschool of universiteit. Dat zijn er 142 meer dan in 2014. In dat jaar had 4,1 procent van de eerstejaars de Nederlandse nationaliteit, nu is dat 4,3 procent.

Dat betekent overigens niet dat al deze studenten naar België zijn verhuisd omdat ze niet in Nederland willen studeren. Volgens de woordvoerder van het ministerie ging een deel van de Nederlanders al in België naar de middelbare school. Hoeveel dat er precies zijn weet hij niet.

Het aantal Nederlanders dat naar Vlaanderen vertrekt groeit al jaren. Het collegegeld bedraagt maar de helft van wat Nederland rekent en bovendien is er geen sprake van een taalbarrière. Het Verenigd Koninkrijk, waar de studiekosten veel hoger zijn, is overigens de populairste bestemming.

Tags: belgië