Iets meer UU'ers stappen naar vertrouwenspersoon

In 2012 stapten 144 UU'ers met arbeidsgerelateerde klachten, grieven of vragen naar de vertrouwenspersoon van de universiteit. Een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen 138 medewerkers naar de vertrouwenspersoon gingen.

Dat staat in het jaarverslag van de vertrouwenspersoon voor personeelsaangelegenheden (pdf) dat naar de universiteitsraad is gestuurd. De cijfers van de UU wijken niet af van die van andere organisaties. Daarom is er geen aanleiding voor extra beleid, schrijft de vertrouwenspersoon in het verslag.

Bij reorganiserende onderdelen van de UU is relatief de grootste vraag naar de vertrouwenspersoon, blijkt uit het verslag. Dat is het duidelijkst zichtbaar bij het James Boswell Instituut (JBI), dat vorig jaar door de universiteit werd afgestoten. In 2012 stapten 16 medewerkers van het JBI naar de vertrouwenspersoon. In 2011 betrof het 'slechts' 5 medewerkers.

"Waar verandering is, kan frictie optreden", zei Joop Kessels, directeur van de universitaire Bestuursdienst, afgelopen donderdag in reactie op vragen van de universiteitsraad. "Door de opheffing van het JBI is het niet verwonderlijk dat mensen zich vaker melden bij de vertrouwenspersoon met vragen over hun arbeidssituatie."

Door de bank genomen stappen vrouwen vaker naar de vertrouwenspersoon dan mannen, en oudere werknemers eerder dan jongere, blijkt uit het jaarverslag. Ook zoekt niet-wetenschappelijk personeel vaker contact met de vertrouwenspersoon dan docenten en onderzoekers. Dat laatste komt, zo zei rector Bert van der Zwaan donderdag, doordat wetenschappelijke afdelingen "een minder hiërarchische structuur" hebben met "meer vrijheid om dingen te zeggen". Daardoor zou de gang naar de vertrouwenspersoon minder vaak nodig zijn.