De Stadsschouwburg lokt studenten met speciale voorstelling

‘Ik vind het meer een plek waar mijn ouders heengaan’

Oproep stadsschouwburg

Studenten die een avondje uit willen, trekken al gauw naar de kroeg of de bioscoop. Maar waarom gaan ze nooit naar de Schouwburg?

Aan een last-minute planning of krappe portemonnee hoeft het niet te liggen: al sinds tientallen jaren kunnen studenten er vanaf 12:00 uur op de dag van de voorstelling zelf nog een kaartje kopen. Ticketprijs: tien euro. Ideaal voor studenten, dus.

Jammer dat maar zo weinig mensen van het aanbod afweten, vindt de schouwburg. En dat er maar zo weinig gebruik van wordt gemaakt.

Voorrang voor studenten
En dus kwam er een actie om de Schouwburg en de niet-vlottende studentenkorting onder de aandacht te brengen: een avondvoorstelling met een cabaretier, op studentenbudget, exclusief voor studenten.

In plaats van dat studenten pas op het laatste moment een kaartje kunnen kopen, kregen bij deze voorstelling studenten voorrang. De cabaretier werd Kasper van der Laan. Een avond eerder trad hij met zijn nieuwe voorstelling 'Warm' al op voor het “gewone” publiek. Voor de studenten wilde hij er graag een avondje aan vastplakken.

Vragenlijst
Afgelopen donderdagavond vond de voorstelling plaats. Stond Van der Laan de avond ervoor nog voor een volle zaal, vanavond is nauwelijks de helft van de kaartjes verkocht.

Toch staat Leontien Lems, hoofd van marketing en communicatie, de bezoekers na afloop met een trotse glimlach uit te zwaaien. In haar handen heeft ze een uitgeprinte QR-code. Of de studenten die willen scannen en de vragenlijst willen invullen, vraagt ze elk van hen nadrukkelijk. Ze zou dolgraag weten welke optredens de studenten nog meer willen zien.

Meligheid
Volgens Lems past Kasper van der Laan goed bij een studentenpubliek, vanwege zijn droge en makkelijk toegankelijke humor. Daar heeft ze gelijk in. Bij Kasper geen politieke of filosofische onderwerpen: de grappen gaan over poep, aambeien, eten morsen en dierengeluiden.

Van der Laan is op zijn best wanneer hij zijn toeschouwers met onstuimige energie laat kronkelen van ongemak. Op dat gebied ben je bij studenten - zo net uit de puberteit vaak nog extra gevoelig voor ongemakkelijke situaties - aan het juiste adres.

En dus werkt zijn openingsact, waarbij hij de toeschouwers ontiegelijk lang en op ontiegelijk stomme manieren laat zwaaien, vanaf de eerste seconde.

Even reflecteert Van der Laan op onderwerpen als zelfvertrouwen en jezelf staande houden in de wereld, thema’s die dicht bij de studenten belevingswereld liggen. Een seconde later is het weer tijd voor meligheid en is hij de dirigent van een dierenorkest.

Om beurten dwingt hij verschillende groepen in de zaal om na elkaar een kip, een ezel, een olifant na te doen. Het is een klassiek gevalletje “zo dom dat het grappig wordt”. Maar het wordt al gauw zo grappig, dat je het alsnog briljant kunt noemen.

Foto's: Vincent van Woerkom

Schamen
Brian, student kunst en economie, zegt na afloop: “Tijdens die dierenact stierf ik echt van het lachen. Ik schaam me ervoor, maar dat was honderd procent mijn lievelingsstuk."

Tia, die geneeskunde studeert, schudt driftig haar hoofd: “Nee, ik vond dat moment echt te erg. Maar de ongemakkelijkheid die hij opzoekt zorgt wel voor leuke contrasten. Het ene moment filosofeerde hij over zelfvertrouwen, het volgende moment zat hij te kakken op de wc.”

Brian was al vaker in de Schouwburg te vinden, hij gaat er wel eens naar een dansvoorstelling. Voor Tia, die al vier jaar in Utrecht woont, was het de eerste keer.

“Ik vind het meer een plek waar mijn ouders heen gaan. Maar toen ik deze actie voorbij zag komen, heb ik meteen een kaartje gekocht. Ik ben gek op cabaretiers.”

Van de reguliere studentenkorting was ze nog niet op de hoogte. Of ze vanaf nu vaker zal gaan? Ze denkt van wel. “Als ik met die korting vaker voor tien euro naar een cabaretier kan, dan ga ik het programma wel beter in de gaten houden.”

'Studenten denken: dit is niet voor mij'

Hoofd marketing en communicatie Leontien Lems is blij met het verloop van de avond en het enthousiasme van de toeschouwers.

Betekent dit dat er meer van dit soort avonden zullen komen?
“Dat kan ik niet beloven. Door de lage ticketprijs maken we op zo’n avond veel verlies. Maar er zal hoe dan ook veel aandacht blijven voor het aantrekken van studenten.”

Waarom wil de Stadsschouwburg meer studenten trekken?
“We vinden het belangrijk dat alle inwoners van de stad bij ons langskomen. In Utrecht wonen veel studenten. Het valt op dat juist die groep nauwelijks tickets koopt. Dat is jammer, want we merken dat veel studenten wel van kunst houden en graag naar het theater gaan.”

Hoe komt het dat studenten zo weinig naar de Schouwburg gaan?
“Ik denk dat het vooral komt doordat studenten last-minute planners zijn. Populaire shows zijn meestal snel uitverkocht, dan vissen studenten ook met de last-minute korting achter het net. Mogelijk speelt er ook de gedachte: Het is niet voor mij. Het idee is dan dat de schouwburg voor de elite is.”

Leontien wijst naar de ruimte om zich heen. “In dat opzicht helpt het gebouw niet mee. Het is een prachtig Rijksmonument, maar heeft ook een statige uitstraling. Daar ga je als student minder snel zitten.”

Haar woorden worden kracht bijgezet door het uitgestorven Schouwburgcafé waarin ze ze uitspreekt. De voorstelling is nog geen half uur geleden afgelopen en alle studenten zijn het gebouw alweer uit gesneld.

“Zonde”, aldus Leontien. “Wist je dat ons buitenterras in de zomer als een van de langste terrassen in het stadscentrum nog zon heeft?”