'Ik wil TFT op m'n diploma!'

Studenten van de opleiding Theater-, film- en televisiewetenschap hebben massaal een petitie ondertekend. Ze willen niet dat de nieuwe opleidingsnaam Media en cultuur op hun diploma komt te staan.

De aankomende naamsverandering voor Theater-, film- en televisiewetenschap (TFT) ligt gevoelig onder de huidige studenten. Zij krijgen namelijk, ongeacht hun startjaar, de nieuwe opleidingsnaam (Media en cultuur) op hun diploma, als ze na 31 augustus afstuderen. En dat willen velen niet.

Een jaar geleden werd besloten om de naam TFT te vervangen. De naam zou geen recht doen aan de toegenomen aandacht voor nieuwe media in het onderwijs, en zou ook te weinig aantrekkingskracht hebben op studiekiezers.

De naamsverandering leidt tot commotie onder de huidige studenten. Sinds afgelopen maandag gaat er een petitie rond op internet onder de naam 'Ik wil TFT op m'n diploma!'. Die is donderdagmiddag al 137 maal ondertekend. Dat is bijna de helft van het totale aantal bij de opleiding ingeschreven studenten (circa 300).

"De nieuwe naam matcht niet goed met wat we doen en het suggereert dat we hetzelfde doen als de Amsterdamse opleiding Media en cultuur", vertelt Jone Frijlink van studievereniging AKT. "Onze opleiding is anders, bij ons is theater een veel belangrijker onderdeel."

Inhoudelijk verandert er overigens niks aan de opleiding, alleen de naam verandert per 1 september. Het is daarom vooral de naam op de diploma die pijn doet bij de studenten.

Onderwijsdirecteur Eggo Müller blijft achter de naamsverandering staan maar snapt de ontevredenheid die heerst onder de studenten. "Het liefst zou ik ze laten kiezen welke naam ze op hun diploma krijgen. Maar het zou circa 100.000 euro kosten om twee officiële opleidingsnamen in de lucht te houden. Dat heeft te maken met accreditaties. Dat geld besteden we liever aan onderwijs."

Er wordt nu onderzocht of er bij het drukken van diploma's een kleine toevoeging op de bullen kan komen, vertelt Müller. "Dan zou er bij komen te staan dat de opleiding Media en cultuur voorheen TFT heette. Een soort ondertitel." En, voegt hij toe: "Als studenten willen, zouden ze ervoor kunnen kiezen op hun cv's en op hun LinkedIn TFT te vermelden als opleiding."

Studente Frijlink kan zich wel vinden in die oplossing. "Het zou zonde zijn om 100.000 euro weg te halen bij het onderwijs."

De petitie kan nog ingevuld worden. De reacties worden op 10 maart bij een vergadering van de opleidingscommissie aangeboden.