Seksspeeltjes te koop bij Spar University
'Ik zou het hier niet kopen. Straks word ik herkend'
De Spar op het USP bekommert zich niet alleen met wat er op het bord van de student ligt, ze bemoeien zich ook met diens activiteiten tussen de lakens. Sinds vorige week staat er een groot schap met allerlei verschillende seksspeeltjes in de winkel. De supermarkt wil daarmee het taboe op dit soort speeltjes doorbreken.
Uit recent onderzoek van Rutgers & Soa Aids Nederland naar de seksuele gezondheid van jongeren tussen de 13 en 25 jaar, blijkt dat ze later met seks beginnen dan vroeger. Seksspeeltjes kunnen het plezier verhogen, denkt de Spar. Door het aanbieden van de seksspeeltjes wil de supermarkt het gesprek over seks stimuleren. En een gesprek veroorzaakten de seksspeeltjes zeker.
Je kunt het schap van EasyToys in de Spar niet missen. Middenin de winkel staat een grote roze stellage met daarin willekeurig geplaatste dildo’s, cockrings, vibrators, condooms, glijmiddelen en giftsets. Er komen opvallend veel luide stemmen en gelach uit die richting. Veel studenten staan stil en maken foto’s. Je hoort verschillende reacties, maar de meeste studenten willen niet met hun naam in het artikel. Het onderwerp van seks veroorzaakt toch meer ongemak dan studenten willen toegeven. “Ik vind het prima." "Ik zou het hier niet kopen bij de Uni en de Hogeschool." "Misschien een beetje raar." "Ik wil niet herkend worden; ik zou het eerder online kopen." "De Etos en de Hema verkopen ze ook, dus waarom hier niet?”
Twee studenten vinden dat het assortiment wel heel erg gericht is op de vrouw. “Hoe moet ik dit dan gebruiken? In mijn reet steken als man zijnde?”, zegt een jongen terwijl hij naar de dildo’s kijkt.
Een Sparmedewerker vindt de uitbreiding van het assortiment prima: “We verkopen ook zwangerschapstesten en condooms, dus waarom dit niet?” Volgens de medewerker is er binnen een paar dagen al aardig wat verkocht. “Het is de moeite waard.” Collega’s Lotte en Kevin zal je niet snel naar buiten zien lopen met een dildo of cockring. “Ik werk hier en de kans is groot dat een collega mij het ziet als ik een seksspeeltje koop. Dat wil ik niet.” “Misschien zijn wij ook niet de doelgroep, wij zijn medewerkers. Ik zou zoiets eerder online kopen.”
Mark van reclamebureau Brand Agency, die is ingehuurd door EasyToys, is bezig een aantal producten te organiseren in het schap. Hij is onder de indruk van wat hij meekrijgt aan reacties van de studenten. “Ik hoor nieuwsgierige en positieve reacties. Ik hoorde een jongen tegen een ander zeggen dat hij ook zo’n stroker thuis heeft liggen. Ik zou dat niet zo snel durven zeggen.”
Student Tarik vindt het goed dat de Spar een taboe probeert te doorbreken, maar hij heeft zijn twijfels: “Het is ongemakkelijk om hier iets te kopen, want er zijn mensen die je kent. Ik weet niet of het taboe hiermee wordt doorbroken.”
Dan ontstaat een intens gesprek naast het seksschap tussen onderzoeksassistenten Milou en Paulien, die de verkoop een goede zaak vinden, en de vriendengroep Daan, Niels, Jens en Jasper. De studenten moeten erg wennen aan de uitbreiding van het assortiment van de Spar. Een vijfde vriend stormde net boos de winkel uit terwijl hij roept: “Jullie moeten gewoon niet allemaal aan jezelf zitten, stelletje viespeuken!” Na de initiële shock staan de jongens open voor een gesprek. Ze komen uit een christelijke omgeving.
“Het is fucking raar dat het in een supermarkt verkocht wordt, er zijn hier eerstejaars!”, zegt een van hen.
“Moet je 18 jaar zijn voor seks? Er wordt al vanaf 14 jaar gemasturbeerd, het gaat ook om genot en dat is alleen maar positief”, antwoorden de dames.
Een van de jongens zegt eerlijk: “In ons gereformeerd dorpje, zie je dit soort dingen niet.”
Daarna probeert een andere vriend een verband te leggen tussen de verkoop van seksspeeltjes in de strijd tegen het dalende geboortecijfer: “Er is absoluut een probleem. Wanneer een vrouw menstrueert is ze klaar voor een zwangerschap. Maar de leeftijd waarop mensen kinderen krijgen, wordt steeds hoger, dat willen ze terugbrengen. Misschien kunnen seksspeeltjes erbij helpen.”
Milou en Paulien zijn kritisch: “Het draait uiteindelijk gewoon om pleasure.”
Ze vinden het argument van een van de jongens dat kinderen kunnen worden blootgesteld aan de seksspeeltjes niet sterk. “Heb je kinderen hier in de buurt dan? Het maakt niet uit, die zien niet wat het is.” De jongens moeten daar ook een beetje om giechelen: “Misschien denken ze wel dat het lightsabers zijn.”
Milou en Paulien vinden het allemaal niet zo spannend, ze willen best voor DUB poseren voor een leuke foto. De onderzoeksassistenten reflecteren op het gesprek met de jongens, “Het is goed om uit je bubbel te kunnen stappen en andere meningen te horen.”