Informatiekunde overvallen door strafzaak tegen student

Foto: Pixabay

De 21-jarige student wordt door het OM betiteld als “een high level hacker en professioneel zakenman”. De man zou tienduizenden euro’s hebben verdiend door eigen gemaakte malware programma’s te verkopen op hackerfora. Bovendien zou hij in bezit zijn geweest van tientallen creditcardgegevens, waarmee hij fraude wilde plegen.

Opmerkelijk aan de zaak, die donderdagavond ook in het NOS-journaal werd belicht, is dat de student vorig jaar maart al is gearresteerd in een collegezaal van het Koningsbergergebouw. De opleiding Informatiekunde laat bij monde van departementshoofd Johan Jeuring weten dat een docent destijds inderdaad melding heeft gemaakt van een kort incident achter in de collegezaal waarna enkele personen de zaal verlieten. De docent zou later van de portier hebben vernomen dat het om een arrestatie ging. Jeuring: “Maar ik weet pas sinds vanochtend wat er precies aan de hand is.”

Een perswoordvoerder zegt dat de UU vorig jaar wel op de hoogte is gesteld van de arrestatie. Die zou echter niet gerelateerd zijn aan het onderwijs of het onderzoek van de universiteit, zo werd destijds door de politie vermeld. Dat er deze week een strafzaak tegen een van haar studenten kwam, was bij de UU niet bekend.

Departementshoofd Johan Jeuring zegt om privacyredenen niet te kunnen zeggen of de betrokken student in de tussenliggende periode nog onderwijs heeft gevolgd of tentamens heeft afgelegd.

Jeuring noemt de zaak “uiterst vervelend”, maar benadrukt dat de strafbare activiteiten van de student los staan van het universitaire onderwijs en waarschijnlijk al waren begonnen voordat hij met zijn studie in Utrecht begon.

Volgens Jeuring wordt er binnen de opleiding op verschillende momenten en op verschillende manieren aandacht besteed aan ethiek en integriteit, onder meer in het allereerste vak dat studenten volgen ‘Mens, Maatschappij en ICT’. “Dat wordt juist steeds belangrijker omdat er allerlei vraagstukken zijn, bijvoorbeeld rondom machine learning of kunstmatige intelligentie.”

Ook is er een vak ‘security’ waarbij fenomenen als hacking en ransomware de revue passeren. “Maar dat vak zit later in de studie en had deze student waarschijnlijk nog niet gehad.”

Het departementshoofd zegt niet te weten van eerdere gevallen waarbij studenten op een strafbare wijze gebruik maakten van programmeerkennis. Hij ziet ook geen reden om naar aanleiding van deze zaak het integriteitsonderwijs aan te passen of uit te breiden. “Maar misschien kan dit als casus gaan dienen in de toekomst.”

De studievereniging van Informatiekunde en Informatica Sticky wil niet reageren op de berichtgeving, omdat de zaak niets van doen heeft met de vereniging.

De informatiekundestudent hangt anderhalf jaar cel boven het hoofd waarvan zes voorwaardelijk. De rechtbank doet op 19 maart uitspraak in de zaak.