Ingepakt Van Unnik niet te missen tijdens Tour-uitzending

Dat de gevel van het Van Unnikgebouw in slechte staat verkeert, is bekend. Tijdens jaarlijkse betonrotinspecties werden loszittende betondelen verwijderd. Een recente inspectie wees uit dat het risico dat er spontaan gesteente naar beneden valt, nu te groot is geworden.

Vandaar dat de universiteit het gebouw met netten gaat inpakken. Aan deze klus wordt eind deze maand begonnen. Dit kan gepaard gaan met geluidsoverlast, omdat er zo'n 6000 gaten geboord moeten worden.

Voor de start van de Tour de France in Utrecht komt er bovendien een groot reclamedoek te hangen aan de bovenste tien verdiepingen van het gebouw. Daarop zal een wielrenner te zien zijn in een UU-tenue.

De universiteit besloot vijf jaar geleden al het Van Unnikgebouw af te stoten. De bovenste verdiepingen zijn al enige tijd niet meer in gebruik. In de tweede helft van 2017 zal niemand meer in de reus van 21 verdiepingen werkzaam zijn. De geowetenschappers vertrekken naar een nieuwe kantoorpand voor het personeel van Geowetenschappen in de noordwesthoek van De Uithof.

De universiteit weet nog niet of het Van Unnik op termijn wordt gesloopt of herontwikkeld. In beide gevallen zullen de Basketbar en het Kindercentrum aan de voet van het gebouw moeten verhuizen. Ook zal er dan een vervangende locatie gevonden moeten worden voor de onderwijszalen onderin het gebouw.

UU-logo op Buys Ballotgebouw

Sinds dinsdag staat de naam van de Universiteit Utrecht groot op het Buys Ballotgebouw van de Utrechtse bètafaculteit in de noordwesthoek van De Uithof. Het logo zal in de avonduren verlicht zijn. Hiermee wil de UU zichtbaarder zijn voor autoverkeer op de A27 en voor fietsers en busreizigers.
(Foto: Simon de Roo)