Inholland studenten zien geen noodzaak in bijspijkertraject

Inholland-voorzitter Terpstra heeft er “een dubbel gevoel bij”: geen van de 86 onterecht afgestudeerden van vier zwakke opleidingen maakte gebruik van een bijspijkertraject.

De meesten hadden er geen tijd voor of zagen er de noodzaak niet van in, staat in een rapport dat de hogeschool gisteravond aan de Tweede Kamer aanbood. Nadat bekend was geworden dat het niveau van vier opleidingen onvoldoende was, beloofde de instelling bijscholing: de 86 onterecht afgestudeerden konden een persoonlijk ‘studiehersteltraject’ volgen, 1700 anderen kregen masterclasses aangeboden.

Maar geen enkele afgestudeerde volgde uiteindelijk zo’n persoonlijk traject, terwijl de hogeschool veel tijd en geld stak in de individuele voorstellen. Terpstra: “Natuurlijk voel ik daar ambivalentie. Het was onze opdracht om hun iets te bieden en we hebben daarvoor een uiterste krachtsinspanning geleverd. Er was veel commotie in die groep van 86. Dat vuurtje werd ook groter door berichtgeving in de media. Maar uiteindelijk was het beeld bij deze groep dat ze niet wilden terugkijken.”

De masterclasses werden beter bezocht, zo’n vijfhonderd afgestudeerden namen eraan deel. De hogeschool heeft geen van de alumni financiële compensatie geboden. “Wij nemen alleen de financiële consequenties voor het bijspijkeren”, zegt Terpstra. Er loopt nog één rechtszaak van een alumna tegen de hogeschool. Het is niet duidelijk of zij een financiële vergoeding eist. “Maar het staat elke student vrij om tegen de hogeschool te procederen.”

Of de negatieve berichtenstroom over Inholland nu ten einde komt staat nog te bezien. Onlangs bezocht onderwijskeurmeester NVAO de vier afgekeurde opleidingen. Binnenkort worden de oordelen bekend. Terpstra: “Dat is spannend. We hebben gedaan wat we konden. Maar ik realiseer me dat de belangen groot zijn, ook voor de NVAO. Ik hoop dat ze ons op het proces en onze progressie beoordelen. De opleidingen komen van ver: de vraag is of het reëel is om binnen een jaar van de kelder naar het dak te springen.”

Toch blijven ze optimistisch bij Inholland, zegt Terpstra. “De overlevingsdrang is groot. We hebben de kans om frontrunner te worden. Het is hopen en bidden. Het lot van onze hogeschool ligt nu in andere handen.”