Islam en Arabisch mogelijk toch echte opleiding

De faculteit Geesteswetenschappen wil van het nieuwe studiegebied Islam en Arabisch toch een zelfstandige opleiding te maken. Eerder leek het erop dat de studie onderdeel zou zijn van een opleiding Religiewetenschap.

Geesteswetenschappen maakte onlangs bekend te willen stoppen met de huidige bacheloropleiding Arabische Taal- en Cultuur. De faculteit wil meer aandacht besteden aan de studie van de islam en sprak zich uit voor een nieuwe discipline ‘Islam en Arabisch’.

Hoogleraar Christian Lange, die maandag zijn oratie houdt, legt op DUB uit dat er sprake is van een “omvorming” van het studiegebied. “We willen ook kennis uit andere vakgebieden, bijvoorbeeld de sociale wetenschappen, integreren in ons onderzoek en onderwijs.”

Aanvankelijk zag het ernaar uit dat de studie ‘Islam en Arabisch’ een programma zou moeten worden binnen de opleiding Religiewetenschap. De kans is echter groot dat er toch een zelfstandige opleiding komt, bevestigt decaan Wiljan van den Akker die denkt dat de nieuwe insteek meer potentie heeft om studenten te trekken dan de oude.

De weg naar voor een zelfstandige opleiding ligt open nadat de Radboud Universiteit besloot haar bacheloropleiding Islam en Arabisch per september 2012 te stoppen en onder te brengen in een opleiding Religiestudies. Deze stap maakt het voor de UU gemakkelijker maken om zonder kostbare procedures toestemming te krijgen met een ‘nieuwe opleiding’ te beginnen.