James Kennedy nieuwe dean UCU

University College Utrecht krijgt per oktober historicus James Kennedy als dean. Rob van der Vaart, die sinds 2008 de decaan van het college op het Kromhoutterrein is, treedt dan terug.

James Kennedy (1963) is hoogleraar Nederlandse Geschiedenis sinds de Middeleeuwen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doet onder meer onderzoek naar de manier waarop Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog omgaat met nieuwe groepen bewoners. Als nevenactiviteit schrijft hij sinds september 2008 columns in dagblad Trouw.

De Amerikaan kwam in 2003 naar Nederland. Hij werd hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Tot die tijd werkte hij in de Amerikaanse plaats Holland in de staat Michigan als hoogleraar Europese geschiedenis aan het A.C. Van Raalte Institute van het Hope College.

University College Utrecht bestaat sinds 1998. Het is een Engelstalig bacheloropleiding in Liberal Arts & Sciences. De studenten wonen en studeren op de International Campus.