'Je P halen is bij studentenverenigingen de norm'

Dat bleek bij het verenigingsdebat van de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen (FUG) dat dinsdagmiddag tijdens de UIT in het Wilhelminapark gehouden werd. Het principe van het debat is al jaren hetzelfde: op verschillende thema’s nemen de verenigingen elkaar de maat met een ranking. Wie heeft het mooiste pand, wie heeft de meest actieve leden, wie is het meest traditioneel, waar zijn de beste feesten en wie heeft de gezelligste kennismakingstijd?

Toekomstgericht
Opvallend was dat Biton bij de vraag welke vereniging het meest toekomstgericht is zichzelf onderaan plaatste. Het was niet helemaal duidelijk wat onder toekomstgericht werd verstaan. Het bleek te gaan om de vraag hoe de vereniging zichzelf het best in de toekomst zou kunnen handhaven. Als voorbeeld werd genoemd dat de UVSV een duurzaamheidscommissie heeft opgericht om het verenigingspand te verduurzamen. Ook werd genoemd dat je je als vereniging verbindt met de stad.  UVSV en USC doen dat volgens Biton het best. Zij hebben een stichting opgericht om Utrechters te helpen met bijvoorbeeld ouderenlunches. Voor Biton is dat een verbeterpunt.

Dat Biton ook eindigt als minst traditionele vereniging (waar USC en UVSV wederom bovenaan staan), vindt voorzitter Willemijn Ros juist een pluspunt. “Wij staan voor vernieuwing en vooruitgang. Daar mogen tradities voor wijken.” Voor veel verenigingen zijn tradities wel belangrijk. Zo heeft SSR-NU de baret als eerbetoon aan de hoogleraar en is de zangcultuur bij het USC een belangrijke houvast.

Door de soepele omgang met tradities is Biton eveneens de vereniging met de meest relaxte kennismakingstijd. De vereniging heeft geen ontgroening. De traditionele verenigingen USC, UVSV en Unitas scoren hier het laagst. “Bij ons is de kennismakingstijd geestelijk en fysiek zwaar”, vertelt de rector Anna Sträter van Unitas. “Dat is nodig om daarna de juiste jaarclub te vinden.”

Actieve consumenten
Feesten blijkt een belangrijk criterium om goed te scoren als vereniging. Veritas doet het op dat punt heel goed. De andere bestuurders blijken graag een Veritasfeest te bezoeken, omdat ze de zaal net verbouwd hebben en mooie themafeesten geven. De Veritasleden mogen dan wat minder actief zijn in commissies, ze werden omschreven als ‘actieve consumenten’. Ze komen veel opdraven als er iets georganiseerd wordt. De vereniging UMTC staat in deze ranking onderaan. Als argument wordt genoemd dat hun pand relatief klein is. “Niet terecht”, vindt de preses Valerie Zijdenbos. “Wij hebben in het kader van ons lustrum dit jaar aardig wat feesten en we hebben in ons pand een feestkelder waar je heel  gezellige feesten kunt houden.”

Voor eerstejaars is het belangrijk om te weten of lidmaatschap niet ten koste gaat van de studie. Bij Biton zou dat geen probleem hoeven zijn, omdat de vereniging het meest vrijblijvend is. Maar ook ‘strenge’ verenigingen als USC en UVSV stimuleren de studenten voldoende tijd aan de studie te besteden. “Bij ons mogen studenten niet actief in commissies worden wanneer ze het eerste jaar niet minder dan 45 studiepunten halen”, vertelt rector Olle Verschoof van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). Ook UVSV hanteert deze norm. Preses Laura Walsteijn: “Wij hebben bovendien een huizencultuur, waarbij de studenten echt worden aangesproken: ‘waarom zit je niet in de bieb?’”.

Christelijke en internationale verenigingen
Naast de debatten van de gezelligheidsverenigingen van de FUG, waren er ook debatten van de christelijke verenigingen (verzameld in het BroederOverleg Christelijke Studenten Bocs) en de internationale verenigingen (Stichting International Centre, afgekort SIC). Dit bleken echter saaie promopraatjes waarbij de verenigingen tegen elkaar opboksten om zo gezellig mogelijk te zijn. “Bier en Bijbel gaan prima samen”, vatte de voorzitter van de Navigators het samen.