Je studie bij elkaar crowdfunden: hoe doe je dat?
Geld ophalen bij vrienden, familie en vreemden om je studie te betalen? Het kan: Lars en Carlies betalen hun opleiding door middel van crowdfunding.
Lars Nijman (21) groeide op in Alkmaar en is al sinds zijn zevende serieus aan het drummen. Als tiener deed hij mee aan talentenjachten en speelde hij in voorprogramma’s van internationale drummers. In 2011 volgde hij een Summer Program van Berklee College of Music in Amerika, waar veel bekende drummers hebben gestudeerd. Hierna wist hij het zeker: hij wilde een drumopleiding aan Berklee volgen. In september 2013 vertrok Lars naar Berklee. Zijn droom? De wereld over touren met vele artiesten.
Carlies Mol (30) begon in september dit jaar aan haar tweede masteropleiding: de éénjarige master Midden-Oosten studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na een opleiding verzorging in Rotterdam, waar ze een sterke interesse ontwikkelde in menselijk gedrag, besloot Carlies Psychologie te gaan studeren aan de UvA. Een interesse in andere culturen had ze altijd al, en met deze derde studie brengt ze haar twee grote interesses samen. Ook Carlies heeft een duidelijk doel voor ogen. Ze wil haar kennis van psychologie combineren met Midden-Oosten thema's en mensen kritischer laten nadenken over deze thema's.
Liever investeerders zoeken dan lenen
De studies van zowel Lars als Carlies zijn niet goedkoop. Lars zijn opleiding kost 100.000 euro, zo’n 20.000 euro per jaar. Carlies moet 10.000 euro aan instellingscollegegeld betalen, omdat dit haar tweede master is. Beiden besloten ze het geld met crowdfunding bij elkaar te halen, omdat ze allebei geen andere manier zagen zoveel geld bij elkaar te krijgen.
Crowdfunding is een populair middel om ondernemingen en projecten te financieren. Via een website toon je jouw project aan de wereld met als doel zoveel mogelijk donateurs te werven die geld in je willen steken. De investering verloopt zonder tussenpersonen of bank.
In juni 2012 startte Lars zijn campagne met het doel 20.000 euro op te halen. “Ik bedacht me dat ik 100 mensen nodig had die allemaal 1000 euro in mij wilden investeren en vroeg me af of dat met crowdfunding zou lukken. Na heel veel research te hebben gedaan, besloot ik met een aantal mensen die me wilden helpen een campagne op te zetten.” Zijn actie bleek heel succesvol: één jaar later had hij het dubbele van zijn startbedrag opgehaald.
Carlies kwam op het idee na het lezen van een artikel in het NRC over crowdfunden voor je studie. Ze was nog wel wat aarzelend. “Eerst heb ik gekeken naar wat ik met werken kon verdienen, maar dit was niet genoeg omdat ik veel inschrijfgeld moest betalen. Crowdfunding leek me een goede manier om mezelf te laten zien als deskundige en een actieve manier om geld in te zamelen.” Van de 10.000 euro die ze wilde ophalen, heeft ze nu 92 procent binnen.
Gijsbert Koren van crowdfunding consultancybureau Douw & Koren ondersteunt bedrijven en particulieren bij hun crowdfundcampagne en ziet regelmatig studenten voorbij komen bij zijn workshops. “Crowdfunding is ten eerste een vorm van financiering, maar het levert vaak meer op dan geld alleen”, zegt Gijsbert Koren. “Dit maakt het voor studenten aantrekkelijk. Met een crowdfundcampagne kunnen ze zich aan de buitenwereld laten zien en contacten leggen in hun vakgebied.”
Waarom zou iemand geld geven?
Carlies: “Ik heb een website opgezet en een filmpje gemaakt waarin ik mijn doel en motivatie laat zien.” Uit reacties op haar website blijkt dat dit verschillende donateurs heeft gemotiveerd om te investeren: “Ik ben het er mee eens dat er veel meer kennis nodig is op dit vlak, daarom draag ik graag een steentje bij” en “Goed initiatief, hard nodig dat er meer wezenlijk inzicht in de achtergronden van deze materie wordt verkregen.”
Ook heeft Carlies soms dagen zitten mailen naar bedrijven om te vragen of ze in haar wilden investeren. “Uiteindelijk heb ik de meeste donaties ontvangen van mensen die ik al kende. Wel heb ik door de actie veel nuttige contacten voor later gelegd.”
Lars heeft erg actief campagne gevoerd. “Iedere week was ik bezig met optreden en het geven van presentaties. Samen met het bedrijf Image2Day en CrowdAboutNow heb ik een eigen website opgezet en ik deed interviews in de krant.” Toch merkte hij dat de donaties nog niet echt snel binnen kwamen. “Ik moet in De Wereld Draait Door, dacht ik toen.” Lars pitchte zijn idee bij de redactie van DWDD en mocht in de uitzending. “Hierna begon het pas echt te rollen.”
Een anonieme donateur op Lars zijn website deelt zijn reden voor de donatie: “Als ex-drummer in mijn tienertijd vind ik het super wat je al bereikt hebt en ik wil graag kleine bijdrage doen om je droom waar te maken.”
Volgens consulant Koren is het erg belangrijk om een duidelijke missie voor ogen te hebben. “Denk goed na over waarom mensen geld aan je zouden moeten geven.” Ook adviseert hij om de stoute schoenen aan te trekken en actief op zoek te gaan maar investeerders.
Voor wat hoort wat
Een makkelijke manier om achteruit leunend het geld voor je studie binnen te laten stromen, is crowdfunding dus niet. Ook staat er meestal wat tegenover de donaties van investeerders.
Zowel Lars en Carlies bedankten hun investeerders met brieven en filmpjes. Carlies: “Ik overlegde meestal met mijn donateurs over wat ik ze terug kon geven, bijvoorbeeld kennis op langere termijn. Veel inversteerder die ik niet kende, wilden niet iets concreets terug, maar ik heb nog wel intensief contact met hen." Lars gaf bij hogere investeringen workshops, optredens of een gesigneerd drumstel weg in samenwerking met drumstelfabrikant Ludwig.
“In het begin was ik wel bang voor negatieve reacties”, vertelt Carlies. “Mensen denken soms dat het een moderne vorm van bedelen is, maar het is behoorlijk wat werk.” Uiteindelijk vielen de reacties wel mee. “Mensen die mij persoonlijk benaderden waren allemaal positief. Alleen op sociale media werd er ook wel eens negatief gereageerd, meestal zoiets als ‘lekker makkelijk geld verdienen’.”
Een goede tegenprestatie is volgens de professional Koren erg belangrijk.. Wat je teruggeeft voor een donatie bepaal je zelf. “Dit kan een bedankbrief zijn, een workshop, korting bij het bedrijf, maar ook kennis.”
Geen succesgarantie
Crowdfundacties zijn niet altijd een succes. Wanneer een project mislukt, betekent dit dat het startbedrag niet binnen de gestelde tijd wordt opgehaald. Bij de meeste websites gaat het gedoneerde geld niet rechtstreeks naar de initiatiefnemer en wordt het teruggeven aan investeerders wanneer het doel niet wordt behaald.
“Wanneer een project niet succesvol is, ligt dit meestal aan een te klein netwerk, te weinig promotie of een tegenprestatie die niet interessant genoeg is”, aldus Koren. “Denk er van te voren dus goed over na en bedenk dat het veel tijd en moeite kost.”
“Het promoten via sociale media heb ik een beetje onderschat”, vertelt Carlies. “Achteraf vind ik dat ik wat actiever had moeten zijn op Twitter en Facebook. Dit is heel belangrijk om een groot publiek te bereiken. Zelfpromotie past niet echt bij me, maar ik heb toch maar Twitter aangemaakt voor mijn project.”
Lars zou crowdfunding zeker aanraden aan andere studenten. “Het is erg leerzaam. Je bent de baas van je eigen project en je leert van alles over marketing en projectmanagement..” Wel wil hij als advies meegeven om eerst een goed plan te maken en mensen te zoeken die je kunnen helpen. “Een goede voorbereiding is ontzettend belangrijk.”