Johanna geopend met abseilers en serpentine

De opening van Johanna en de officiële ingebruikname van de fontein in De Uithof. Foto's fontein: Hans van Leeuwen

Met champagne, abseilers, serpentine en heel veel toespraken werd donderdagmiddag eerst de fontein aan de Heidelberglaan officieel in gebruik genomen en daarna studentencomplex Johanna op feestelijke wijze geopend. De Uithof heeft nu in totaal 2686 woningen.

Al weken kunnen bewoners en bezoekers van De Uithof genieten van de fontein aan de Heidelberglaan, maar donderdag 29 oktober werd de waterpartij officieel in gebruik genomen. De fontein is een ontwerp van Edwin Santhagens. “Vroeger liep hier een verdedigingsgracht om de vijand buiten te houden. Het water verdeelde de partijen. De fontein moet nu juist mensen gaan verbinden.”

Wie zich afvraagt waarom de fontein diagonaal op de stoep is geplaatst, moet eens aan de kopse kant van de fontein gaat staan met in de rug het Bestuursgebouw, zegt SSH-directeur Ton Jochems. Je ziet dan dat de fontein in lijn staat met de Bisschoppensteeg. Jochems noemt deze lijn "de woonas" omdat Casa Confetti, de Bisschoppen en Johanna er langs zijn gebouwd. Het eerste studentencomplex in De Uithof – de Cambridgeflat – staat daar wat los van. "Achttien jaar geleden sloegen we de eerste paal voor die flat, nu leveren we onze 2686ste woning op in De Uithof. De grootste groep bewoners van de SSH in Utrecht woont nu hier."

Eén procent van het bouwbudget van Johanna heeft de SSH besteed aan de fontein. “Zie het als een cadeau voor De Uithof, als een ontmoetingsplek voor onze huurders of als een kunstwerk.” Na deze toespraak slaan Jochems en collegevoorzitter van de UU Marjan Oudeman op een knop om de fontein officieel in werking te zetten.

Nadat het gezelschap zich heeft verplaatst naar Johanna volgen toespraken van vijf sprekers onder wie Marjan Oudeman. De universiteit geeft de bewoners zes kersenbomen cadeau. De bomen staan er nog niet, maar komen doen ze er echt, belooft ze. Volgend voorjaar kunnen de bewoners hopelijk de vruchten al plukken.

Er volgen nog vier speeches die alle vertaald worden voor de dove studenten die samen met studenten die studeren voor doventolk een wooneenheid hebben in Johanna. Dan is het eindelijk tijd voor de echte opening. Twee klimmers van de Utrechtse Studenten Alpen Club laten elk een blauwe skippybal naar beneden zakken, vervolgens dalen ze langs een touw af tot boven de entree van het pand. Met het wegtrekken van een spandoek onthullen zij de neonletters van Johanna.

Facts & figures over Johanna

Er wonen 655 studenten in Johanna

Het gebouw heeft 381 kamers en 274 woningen, een terras en verschillende ontmoetingsplekken

148 kamers voor internationale studenten uit 41 verschillende landen