Johanna Höffken van TU Eindhoven is Docent van het Jaar

Johanna Höffken

De jury prijst Höffkens scherpe ideeën over concrete lesvormen en de manier waarop ze theorie en praktijk weet te verbinden. Volgens de juryleden is het duidelijk dat ze met haar werk de wereld “een stukje beter” wil maken.

Erezetel
Door de coronacrisis vond de prijsuitreiking dit jaar, zoals de meeste evenementen, online plaats. Minister Van Engelshoven sprak de finalisten toe in een filmpje. Volgens haar zijn goede en flexibele docenten juist in deze tijd onmisbaar.

Höffken wordt, samen met de andere genomineerden, lid van het prestigieuze Comenius Netwerk van topdocenten in het hoger onderwijs. Ze krijgt een jaar lang een ‘erezetel’ in het bestuur.

Rolmodel
De verkiezing is voor de zesde keer georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), dat hiermee aandacht vraagt voor goed docentschap en onderwijs. “Het is fantastisch om te zien hoe gemotiveerde docenten zich inzetten om studenten de mogelijkheid te bieden het beste in zichzelf naar boven te halen”, zegt de nieuwe voorzitter Dahran Çoban.

Volgens rector magnificus Frank Baaijens van de TU Eindhoven is Höffken “een rolmodel bij uitstek voor onze studenten en een inspiratiebron voor iedereen”. Het is niet de eerste keer dat Höffken in de prijzen valt. Vorig jaar werd ze al gekozen tot beste bachelordocent van haar eigen universiteit.

Jury
De andere genomineerde docenten dit jaar waren Ewald Edink (Hogeschool Inholland), Alla Galstyan (Hanzehogeschool Groningen) en Frank Léoné (Radboud Universiteit Nijmegen).

In de jury zaten Ruard Ganzevoort (hoogleraar aan de Vrije Universiteit en GroenLinks-senator), Calvin Rans (docent aan de TU Delft en winnaar vorig jaar), Marion Tillema (onderzoeker en opleidingscoördinator bij Avans Hogeschool en bestuurslid van het Comeniusnetwerk), Benjamin Velge (vicevoorzitter centrale medezeggenschap Zuyd Hogeschool) en Laura Korn (bestuurslid ISO).

Tags: iso | docentenprijs