Jonge UU-medewerker maakt kans op gratis leiderschapsprogramma

Ambitieuze UU-medewerkers kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de Nudge Leadership Challenge. De universiteit stelt één plek beschikbaar in het programma waarin 150 jonge professionals en studenten nadenken over duurzaamheids- en andere vraagstukken.

De Nudge Leadership Challenge vindt eind september voor de tweede keer plaats. De deelnemers afkomstig van verschillende bedrijven en instellingen komen drie dagen samen in Almere om na te denken over de vraag hoe duurzaamheid ‘een way of life’ kan worden.

In een competitie wordt bepaald wie van de 150 deelnemers de beste oplossingen heeft voor de problemen die zich voordoen op het gebied van duurzaamheid. De vijf winnaars van de wedstrijd, de ‘Best Young Leaders in Sustainability 2013’, mogen samen een reis maken door China.

De UU biedt dit jaar één jonge medewerker de mogelijkheid deel te nemen aan het programma. Geïnteresseerde medewerkers onder de 30 jaar dienen een korte motivatie aan te leveren. Daarnaast moeten zij aangeven welk duurzaamheidsvraagstuk van de Universiteit Utrecht zij graag zouden oplossen.

Dat de universiteit nu met dit aanbod komt, is voor een groot deel te danken aan Laura Reijnders. De communicatiemedewerker bij het departement Economie en het Utrecht Center for Entrepeneurship, nam vorig jaar deel aan het programma nadat zij via BNR Nieuwsradio een wildcard had weten te bemachtigen. Samen met de Directie Human Resources van de universiteit heeft ze ervoor gezorgd dat vanaf dit jaar een plaats voor deelname ter beschikking staat voor een jonge talentvolle UU- medewerker.

“Zelf vond ik het programma een heel mooie buitenkans om samen met andere gedreven twintigers over duurzaamheid en leiderschap na te denken”, zegt Reijnders die nu zelf in de jury zit voor de verkiezing van de UU-deelnemer. Het programma motiveerde Reijnders om aan de universiteit een netwerk van jonge medewerkers op te zetten: Young UU. “De challenge sluit heel goed aan bij waar ik en generatiegenoten mee bezig zijn: jezelf ontwikkelen, jezelf beter leren kennen en samen met anderen verantwoordelijkheid nemen en onderzoeken hoe je met elkaar iets voor de maatschappij  kunt doen. Een netwerk voor jonge UU-medewerkers kan daar ook bij helpen, denk ik.”

De communicatie-medewerker vindt dat de UU met het beschikbaar stellen van een plek een mooi gebaar maakt naar ambitieuze jonge medewerkers. “Bovendien is duurzaamheid één van de vier speerpunten van de UU. Door deel te nemen aan deze Challenge wordt dit nog eens extra zichtbaar naar de buitenwereld. Er gebeurt namelijk een heleboel aan deze universiteit op dit gebied en dit wordt niet door iedereen gezien helaas.”

Vorig jaar gaf de UU ook drie studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan het programma. Dit jaar komt er waarschijnlijk opnieuw zo’n actie, maar hoe die er precies uit gaat zien is op dit moment nog niet bekend.

Heb je vragen over de plek die de UU beschikbaar stelt voor de Nudge Leadership Challenge, neem dan contact op via young@uu.nl.

Tags: duurzaam