Jongerentak VVD wil eigen studentenpartij, maar zegt niet waarom

De Utrechtse studentenfracties in de U-raad krijgen mogelijk concurrentie. De JOVD wil een plek in de universitaire politiek bemachtigen en komt met een eigen partij: De Vrije Student.

De jonge liberalen roepen Utrechtse studenten met interesse in universiteitspolitiek op zich te melden voor het initiatief. De bedoeling is een landelijke koepel op te richten met fracties in lokale universiteitsraden. Belangstellenden kunnen een training krijgen en een plaats verdienen op een kandidatenlijst.

Bestuurslid Matthijs van de Burgwal wil niets zeggen over de motieven van de JOVD. Ook een toelichting op uitgangspunten die op de site genoemd staan, geeft hij niet. “Wij willen eerst afwachten of er voldoende animo is voor een nieuwe partij. Met media-optredens wachten we tot er daadwerkelijk kandidaten zijn.”

De Vrije Student zegt onder meer te willen gaan streven naar internationalisering, naar ruimte voor excellente studenten en naar het efficiënt besteden van universiteitsgeld. De verschillen met de huidige Utrechtse studentenpartijen Lijst VUUR, PvdUS en Helder zijn op het eerste gezicht dus niet zo groot. Een kleine steek onder water naar de huidige fracties is er wel. De Vrije Student wil niet dat er veel geld wordt besteed aan ‘duurzaamheid’,  “omdat dat niet de rol van de universiteit is”.

Het is nog onduidelijk in welke steden de JOVD graag eigen fracties ziet verrijzen. Behalve in Utrecht wordt ondermeer in Amsterdam, Groningen en Nijmegen geworven.