Joop Schippers wint eerste universitaire mediaprijs

Foto: Maria Salaru

Hoogleraar Arbeidseconomie Joop Schippers is de eerste winnaar van de UU Publiprijs. Schippers krijgt de prijs voor zijn vele mediaoptredens en zijn actieve deelname aan het maatschappelijk debat, zo werd maandagmiddag bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur.

“De onderwerpen zijn divers, de uitleg is helder, de stellingnames zijn stevig in de wetenschap gefundeerd, de betrokkenheid is groot”, zo kenschetst (pdf) de jury van de UU Publiprijs de mediaoptredens van de eerste winnaar.

Joop Schippers liet het afgelopen jaar van zich horen in tal van discussies over de arbeidsmarkt en arbeidsparticipatie die door de economische crisis ontstonden. Hij vroeg aandacht voor de positie van 55-plussers en voor de stagemogelijkheden van studenten en jongeren.

Volgens de jury staat Schippers niet alleen de media vakkundig te woord. Hij neemt ook veelvuldig zelf de pen ter hand om zich te mengen in de publieke discussies. Daarnaast gaat hij ook via sociale media het debat aan.

Schippers werd door de jury verkozen boven twee andere genomineerde UU-onderzoekers: planeetwetenschapper Inge Loes ten Kate en hoogleraar Jeugdstudies Wilma Vollebergh. De jury bestond uit hoogleraar Duurzaam Innoveren Jacqueline Cramer, paleoklimatoloog Appy Sluijs, Pieter Broertjes (burgemeester Hilversum, oud-hoofdredacteur van de Volkskrant), oud-rector Willem Hendrik Gispen en Ludo Koks (hoofd communicatie van de Universiteit Utrecht)

Met de nieuwe prijs wil de universiteit wetenschappers aanmoedigen hun wetenschappelijk werk voor een breed publiek toegankelijk te maken. Schippers krijgt als prijswinnaar een geldbedrag om een publiciteitsfilm over zijn onderzoek te laten maken.