JOVD Utrecht tegen gebedsruimten op UU

Past een gebedsruimte eigenlijk wel bij een openbare universiteit? De JOVD Utrecht heeft in een brief aan de Universiteit Utrecht laten weten tegen het aanbieden van gebiedsruimtes te zijn. De UU heeft elf 'stilteruimtes' die onder andere gebruikt worden voor bidden, mediteren en andere religieuze uitingen.

De jongerenorganisatie vindt dat een semi-overheidsinstelling geen geld hoort uit te geven aan het faciliteren van welke religie dan ook. Juliette van Gilse, voorzitter van de JOVD Utrecht, licht toe: “Het past niet bij de kerntaken van de UU om gebedsruimtes te faciliteren. Een geloof, welke dan ook, kan thuis worden uitgeoefend. De UU is een openbare instelling en zou dus andere keuzes moeten maken. De drie ruimtes kunnen bijvoorbeeld beter dienen als studielokalen, aangezien daar een enorm te kort aan is.”

Volgens de Utrechtse jongerenorganisatie moet het collegegeld van studenten gebruikt worden voor onderwijs en onderzoek, aangezien dat de kerntaken van de UU zijn. De JOVD Utrecht roept de universiteit dan ook op om deze ‘stilteruimtes’ zo snel mogelijk om te bouwen naar studieruimtes.

De UU laat weten niets te veranderen aan de ‘stilteruimtes’. “De ruimtes zijn ingericht als kolf- en EHBO-kamer”, vertelt woordvoerder Sietzke Vermeulen. “Ze kunnen daarnaast ook gebruikt worden als stilteruimte, voor rusten bij herstel van ziekte bijvoorbeeld of voor bidden.”

Vermeulen vervolgt: “We zijn een openbare en internationale universiteit, met diverse medewerkers en studenten. De ruimtes zijn daarom multifunctioneel ingericht en kunnen dus voor verschillende activiteiten worden gebruikt. Als er een calamiteit is, dan is de primaire functie voor EHBO en vervallen alle andere eventuele activiteiten in de ruimte.”

De discussie over gebedsruimtes barstte een tijdje geleden los op de Technische Universiteit Delft, waar een plan ligt om meer gebedsruimtes aan te leggen. De Delftse JOVD is van mening dat de TU helemaal geen ruimte vrij zou moeten maken voor gebedsruimten.