Na de zomer staat het Selficient-huis in De Uithof

Het Selficient-huis komt te staan tussen Bolognalaan 101 en studentencomplex Johanna, op de fundering van het Hundertwasser-gebouw dat in de afgelopen maanden is gesloopt. Het gebouw heeft één bouwlaag, is volledig opgetrokken uit hout en telt honderd vierkante meter. Het heeft een woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer, zegt Naoufal Bouazza, tweedejaars Technische Bedrijfskunde en projectleider van het huis in het USP.

Selficient ontstond enkele jaren geleden. Een groep HU-studenten van verschillende opleidingen ontwierp een zelfvoorzienend huis dat is opgebouwd uit modulen. Tijdens de Solar Decathlon, een wedstrijd voor het meest duurzame huis in de VS, eindigde Selficient als zevende van de elf deelnemers. Ook won het de publieksprijs. In 2019 doet de groep mee aan de Solar Decathlon Europe, in Hongarije.

Zonnepanelen
Het huis in De Uithof is in grote lijnen hetzelfde als dat in Denver is opgebouwd. Wel komen er enkele verbeteringen. De modulen sluiten nog beter op elkaar aan zodat er geen lucht weg sijpelt. De lucht/waterpomp, die zorgt voor verwarming en frisse lucht, kan nog zuiniger. ‘Alle technische elementen gaan we verbeteren’, vertelt projectleider Bouazza. Er komen dertig zonnepanelen op het dak, energie wordt opgeslagen in een accu en er komt een laadpaal voor een elektrische auto. Voor noodgevallen is het huis aangesloten op elektriciteit.

Een business team van Selficient zoekt nog uit waarvoor het huis precies gaat dienen. Ze denken aan vergaderruimte voor bijvoorbeeld de sponsoren. In het weekend kan het fungeren als short stay: iedereen kan de ruimte huren voor een kort weekend. ‘De gasten leveren ons informatie op hoe we zaken kunnen verbeteren’, legt Bouazza uit. Hoe het  precies in zijn werk gaat en wat de kosten zijn, is nog niet bekend. De HU betaalt een deelt van de bouwkosten, maar alle materialen komen van sponsoren.

Meerdere disciplines
Aan het duurzame huis in het USP werken negen studenten van meerdere disciplines: drie technische studies van het Institute for Engineering and Design (IED) en de opleidingen Bouwkunde en Communicatie. Het gaat om afstudeerders, stagiairs, studenten die een minor of honourstraject volgen en deelnemers aan het project Quest (bij IED). Voor Naoufal Bouazza is het zijn tweedejaars stage. ‘Dat was vrij makkelijk geregeld omdat mijn begeleider de waarde van zo’n project als Selficient inziet.’

Dit verhaal is overgenomen van Trajectum, de onafhankelijke nieuwssite van de Hogeschool Utrecht.

Tags: duurzaam