Kamervragen over politieoptreden tegen Veritasleden

Foto: DUB Maarten Hartman

Kamerlid Monica den Boer vraagt zich naar aanleiding van de beelden van de arrestatie af, of de minister vindt dat de politie op een “adequate en verantwoordelijke” manier heeft opgetreden. “Is naar uw oordeel de aanpak van de agenten, waarin een persoon van ongeveer rond de twintig, hardhandig door een agent tegen de grond wordt gewerkt en zeker enige tijd met een armklem wordt vastgehouden en vervolgens zelfs met een been de nek van de persoon in kwestie klemt, terwijl meerdere malen door deze persoon “auw” wordt gezegd, proportioneel?”

Note to Anne-Fleur: Nooit ‘kom dan’ tegen een agent zeggen #introweken pic.twitter.com/0sWQ7SjHYW

— Jean-Paul Rison (@JeanPaulRison) August 27, 2019

Op dinsdagavond 27 augustus kreeg de politie Utrecht meldingen van restaurant Roost aan de Singel dat een groep studenten overlast veroorzaakte in Park Paardenveld. Veritasleden zouden voortdurend het restaurant binnen zijn gelopen zonder dat ze daar betalende klanten waren. Daarbij werden gasten lastiggevallen en het toilet bevuild. De politie slaagde er niet in de studenten te overtuigen om te vertrekken. Dat leidde tot de arrestatie van drie studenten.

'Kan voorkomen dat we geweld moeten toepassen'
Het Kamerlid wil ook weten hoe de arrestatie van mensen die niet mee willen werken, zoals de drie leden van Veritas, verbeterd kan worden. Wordt er in de politieopleiding bijvoorbeeld voldoende aandacht besteed aan hoe dat het beste kan gebeuren, gelet op postuur en leeftijd. En wordt er gereflecteerd op “uit de hand gelopen aanhoudingen?”.

Daarnaast wil Den Boer weten hoe de minister de reactie van de politie Utrecht op Facebook vond. Die schreef de dag na het incident, toen de video van de arrestatie veelvuldig werd gedeeld op sociale media, dat het filmpje geen volledig beeld geeft, doordat alles wat aan de arrestatie voorafging niet gefilmd is. Anders was te zien geweest dat studenten keer op keer verzoeken van de politie negeerde, aldus het Facebookbericht. In zulke gevallen rest de politie niets anders dan over te gaan op aanhoudingen “en als men hierbij verzet pleegt of niet meewerkt, dan kan het voorkomen dat wij geweld moeten toepassen", schreef de politie.

De minister moet binnen drie weken antwoord geven op de vragen.