Karlijn is dé UB-koningin van Utrecht

Voor haar voorbeeldige studeergedrag in de UB is Karlijn van den Heuvel donderdagavond gekroond tot UB-koningin van Utrecht. Dat gebeurde bij het awardgala van de Utrechtse studentunie Vidius.

Volgens de awardjury brengt Van den Heuvel niet alleen veel tijd door in de universiteitsbieb, ze doet dat ook “buitengewoon efficiënt”. Van den Heuvel doet twee studies en haalt steevast goede cijfers. Binnen haar vriendengroep staat ze bekend als inwoonster van de bibliotheek.

De studente was zelf niet aanwezig om de award op te halen, en ze was niet de enige afwezige winnaar op het gala, waar in totaal 10 studentenprijzen uitgereikt. BNN-presentator Dennis Storm praatte de uitreiking aan elkaar.

Universiteitsraadlid Steven Menke kreeg de prijs ‘Beste Medezeggenschapper Universiteit’. “Zijn collega's roemen hem om zijn professionaliteit, veelzijdigheid maar bovenal om zijn betrokkenheid”, staat in het juryrapport.

Menke gaat in maart 2014 meedoen aan de Utrechtse gemeenteraadsverkiezingen, verklapte hij in zijn dankwoord. "Ik ga een nieuwe partij oprichten die opkomt voor de belangen van studenten en starters."

Een oeuvreprijs (de ‘Ruben Spelier Award’) gaat naar Leonie Kuhlmann. Ze was actief voor studievereniging Perikles, was assessor voor haar faculteit, betrokken bij de oprichting van Vidius en hielp in 2011 de Studiemarathon organiseren, een 24-uurscollege als signaal tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs.

De titel ‘Beste studentbestuurder Universiteit’ ging naar Hester Lange. Als bestuurslid van AIESEC Utrecht maakt zij zich hard voor de persoonlijke situatie en de leefomstandigheden van internationale studenten in Utrecht. De jury: “Ze wordt geroemd om haar innovatieve ideeën, haar commerciële inzicht en haar persoonlijke aanpak met een luisterend oor.”

De award ‘Meest creative student’ ging niet naar een individu maar naar een groep: Stichting LustrumOpera. Een groep muzikale studenten gaat onder die naam met een vrachtschip langs steden in Duitsland en Nederland om daar Wagner op te voeren. De jury roemt de passie, maar vooral ook het doorzettingsvermogen van de organisatie.

De in Duitsland geboren psychologiestudent Benedikt Hielscher gaat er vandoor met de award ‘Meest geïntegreerde International’. Hij is, volgens de jury, “vrijwel niet van de actieve Nederlandse student te onderscheiden (bijbaantje achter de bar, eet stroopwafels en viert Sinterklaas), maar aan de andere kant is hij ook uitermate actief bezig om ook andere Internationals te introduceren in de Utrechtse cultuur”. Dat laatste doet Hielscher voor ESN Utrecht.

Hielscher spreekt feilloos Nederlands, leert DUB tijdens een gesprek met hem achteraf. En dat moet ook, want hij volgt de Nederlandstalige UU-bacheloropleiding Pyschologie. "Nederlands lijkt best wel op Duits. Ik heb allemaal vaak moeite met de -d en -t, maar dat hebben veel Nederlanders ook, merk ik."

HU-student Ellen Schepens kreeg de prijs ‘Moeder Theresa’ voor het opzetten van een stichting die EHBO-trainingen geeft aan scholieren in Kenia. De jury bewondert het feit dat zij op deze wijze niet alleen zelf weldoet, maar dat zij Keniaanse jongeren in staat stelt in hun eigen gemeenschappen te helpen.

Alle prijswinnaars op een rij:

• Beste Medezeggenschapper HBO: Dajo Roorda
  • Beste Medezeggenschapper Universiteit: Steven Menke
  • Beste studentbestuurder HBO: Nick Verstege
  • Beste studentbestuurder Universiteit: Hester Lange
  • Moeder Theresa: Ellen Schepens
  • Meest creatieve student: Stichting LustrumOpera
  • Beste activo: Stephan den Hartog
  • UB Koningin: Karlijn van den Heuvel
  • Meest geïntegreerde International: Benedikt Hielscher
  • Ruben Spelier Award: Leonie Kuhlmann

Foto's van het feest na de awarduitreiking staan op Facebook