Keltisch weer in orde

Studenten en docenten van Keltische Talen & Cultuur kunnen opgelucht ademhalen. De veelgeprezen studie kreeg vorig jaar geheel onverwacht een onvoldoende van een visitatiecommissie, maar die is nu ingetrokken. Drie andere UU-opleidingen zitten nog in de wachtkamer.

De klap kwam vorig jaar hard aan bij Keltisch. De opleiding scoort al jarenlang uitermate goed in de Nationale Studenten Enquête, maar werd door een visitatiecommissie afgestraft. Twee van de gecontroleerde afstudeerscripties voldeden niet aan het vereiste niveau.

Keltisch was daarmee één van vier Utrechtse opleidingen die ‘slachtoffer’ werden van het strenge oordeel van toezichthouder NVAO over de kwaliteit van afstudeerwerken bij alfa-studies in Nederland. Ook de bachelors Communicatie- & Informatiewetenschappen (CIW) en Geschiedenis en de master Mediastudies moesten op herhaling.

De verbeterplannen die de vier opleidingen opstelden, werden eind vorig jaar goedgekeurd. Keltisch kwam in aanmerking voor een versnelde herkeuring, omdat de opleiding de visitatiecommissie ervan wist te overtuigen dat de problemen snel verholpen konden worden.

“De twee werkstukken die tijdens het bezoek van de visitatiecommissie onvoldoende werden bevonden, dateerden van een behoorlijke tijd geleden”, zegt Peter Schrijver, hoogleraar Keltisch en vicedecaan onderwijs bij de faculteit Geesteswetenschappen. “In de tussentijd hadden we al maatregelen genomen om de kwaliteit te verhogen. Zo werken we nu met een tweede beoordelaar, die was er eerst niet.”

Op basis van een controle van dertien nieuwe werkstukken, stelde een commissie dat het niveau van de scripties nu inderdaad in orde is.

De drie andere opleidingen krijgen later dit jaar een herkeuring. Voor CIW en Mediastudies staat die voor april op de agenda. Geschiedenis is in september aan de beurt. Onduidelijk is nog of een commissie opnieuw op bezoek komt, of dat de beoordeling plaatsvindt op basis van de kwaliteit van de afstudeerwerken.

Vicedecaan Peter Schrijver is blij met de eerste ervaringen bij Keltisch. “We weten nu beter hoe we dit moeten aanpakken. Dat geeft ons het vertrouwen dat het met de andere studies ook goedkomt.”