Kennisbits voor hapklare brokken wetenschap

Het Utrecht Valorisatie Centrum heeft een site gelanceerd onder de naam Kennisbits. Hierop staan korte artikelen over Utrechtse wetenschap met een maatschappelijk gezicht.

Duizenden mensen zijn binnen de universiteit, hogeschool en het Universitair Medisch Centrum bezig met het doen van wetenschappelijk onderzoek. Veel van dat onderzoek blijft binnen de muren, terwijl veel ervan toch een maatschappelijke waarde heeft.

Daarom is het UtrechtVC met Kennisbits gestart. Een paar keer per week worden nieuwe 'bits' gepubliceerd die een korte weergave zijn van Utrechts onderzoek en de waarde voor de maatschappij van deze kennis. Zo kun je lezen over een onderzoek om bedkasten voor patiënten te verbeteren, over de voorspellende waarde van rekenen in de kleutertijd, over de invloed van grondwaterwinning op de zeespiegel en over de oorzaak van volksverhuizingen in de middeleeuwen.

Op deze manier tracht de site onderzoek van verschillende faculteiten en de hogeschool aan bod te laten komen. Het idee is dat onderzoekers ook hun eigen bit kunnen aanmelden om zo veel mogelijk wetenschappers met hun onderzoek op de site te krijgen. De site biedt namelijk de mogelijkheid om te zoeken op categorie of personen. Wie op zoek is naar een deskundige kan deze dan op Kennisbits gemakkelijk vinden, zo is het idee.