Keuzegids aangepast: UU verliest twee topopleidingen

Foutje, bedankt! Biomedische Wetenschappen en Taalwetenschap kunnen het stempel 'topopleiding' nu alweer inleveren.

Door een fout in de Keuzegids verliezen Biomedische Wetenschappen en Taalwetenschap het predicaat 'topopleiding'. Utrecht houdt nu zes topopleidingen over.

Alsof je een verjaardagscadeau moet teruggeven. Vorige week werden Biomedische Wetenschappen en Taalwetenschap nog tot topopleiding gebombardeerd, deze week moeten ze dat etiket alweer inleveren.

Oorzaak is een rekenfout in de nieuwste Keuzegids. De uitvalcijfers, die meewegen in het bepalen van de score van een opleiding, bleken niet juist aangeleverd door stichting Studiekeuze123. Het was de bedoeling van de redactie van Keuzegids om te kijken naar het percentage studenten dat in het tweede jaar verder studeert bij dezelfde opleiding. In plaats daarvan ontving de redactie zonder dat te beseffen gegevens over het studietempo in latere studiejaren.

Gevolg: in de vorige week verschenen gids werden opleidingen met relatief meer studievertraging te streng beoordeeld en gingen opleidingen met veel afhakers in het eerste jaar juist vrijuit.

Vandaag komt de Keuzegids naar buiten met de gecorrigeerde cijfers. Zowel Biomedische Wetenschappen als Taalwetenschap verliest cruciale punten in de Keuzegids. Beiden opleidingen zakken van een score van 76 naar 74 en vallen daardoor nét buiten het groepje studies dat zich 'top' mag noemen.

Opleidingen die 'top' zijn in de Keuzegids mogen een button dragen op hun website. Dat doet Biomedische wetenschappen op dit moment (screenshot). Deze button zal verwijderd moeten worden.

De teleurstelling bij medewerkers van Biomedische wetenschappen is groot, laat onderwijsdirecteur Wim Dictus aan DUB weten. Dinsdag kreeg hij het slechte nieuws te horen. Dictus: "Een zure appel, die een week komt na de zoete taart die we van het CvB hebben mogen ontvangen om ons te feliciteren met het predicaat 'Topopleiding'."

Biomedische Wetenschappen in Utrecht blijft in de aangepaste Keuzegids de op één na best beoordeelde biomedische opleiding van Nederland, na Leiden. Een troost voor Dictus: "Ondanks dat we 2 punten zakken blijven we op de 2e plaats staan in de ranking, en dat blijft!"

Zes Utrechtse bacheloropleidingen houden het stempel topopleiding. Dit zijn: University College Utrecht (score 86), University College Roosevelt (84), Onderwijskunde (82), Keltische Talen en Cultuur (86),  Bestuurs- en Organisatiewetenschap (82) en Scheikunde (82).

In de herziene Keuzegids verliezen of winnen veel opleidingen een paar puntjes ten opzichte van de vorige druk. Overall gaan de meeste Utrechtse opleidingen er door de herberekening op achteruit. Zo eindigt Farmacie niet op een score van 48, maar op 42, waarmee de opleiding nu de laagste score van alle Utrechtse bacheloropleidingen heeft. Eerstejaars klaagden een jaar geleden bij DUB over de slechte organisatie van het onderwijs. Het bestuur beloofde wel beterschap.

In de instellingsranking verandert ook het nodige. Van de brede, klassieke universiteiten blijkt niet Leiden, maar Groningen de nummer twee na Nijmegen. Utrecht blijft vierde in die ranglijst, voor de UvA en de VU.