Keuzegids: taart bij Onderwijskunde, rauwe bonen voor Kunstgeschiedenis

Foto gemaakt door Onderwijskunde-docent Casper Hulshof ‏(@Titchener).

University College Utrecht, Keltisch en Onderwijskunde zijn de best beoordeelde UU-bacheloropleidingen in de Keuzegids Universiteiten 2015. Kunstgeschiedenis en Kunstmatige intelligentie verliezen punten en halen een lage score.

Acht Utrechtse bacheloropleidingen kregen dinsdag het stempel 'top' in de jaarlijks verschijnende Keuzegids Universiteiten, die is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. Reden voor een feestje bij de betreffende opleidingen, die als felicitatie een taart van het college van bestuur kregen.

De volgende acht opleidingen haalden allen een score van 76 of hoger (op een score van 100): University College Utrecht (84), University College Roosevelt (82), Onderwijskunde (84), Keltische Talen en Cultuur (86), Taalwetenschap (76), Bestuurs- en Organisatiewetenschap (82), Biomedische Wetenschappen (76) en Scheikunde (82).

De score wordt bepaald door de studentoordelen uit de Nationale Studentenenquête, onderwijsstatistieken en oordelen van onderwijskeurmeester NVAO. Ook het aantal contacturen wordt meegenomen in de weging. Met de score wil de Keuzegids - net als de onderwijsspecial van Elsevier - scholieren helpen een studie te kiezen. Ook wordt er ingegaan op de sterke en zwakke punten van opleidingen.

Onderwijskunde maakt een grote stijging in de Keuzegids. Vorig jaar was de score nog 76, nu 84. De opleiding wordt op alle facetten geroemd door studenten. Taalwetenschap is nieuw in de lijst toppers, de opleiding stijgt van 70 naar 76.

Diergeneeskunde verliest 16 punten
Vorig jaar telde de Universiteit Utrecht nog 11 topopleidingen. In de editie van dit jaar verliezen Aardwetenschappen, Diergeneeskunde, Natuur- en sterrenkunde en Wiskunde het kwaliteitszegel van de Keuzegids omdat ze minder dan 76 punten scoren. Vooral de duikeling van Diergeneeskunde is schrijnend. Het oordeel over de veterinaire opleiding daalt van 76 naar 60, met name omdat studenten klagen over de beschikbare werkplekken en ict-faciliteiten.

Minder goed aangeschreven in de Keuzegids - 'flop' zo u wilt - zijn vooral alfawetenschappelijke opleidingen. Taal- en cultuurstudies, Communicatie- en informatiewetenschappen en Theater-, film- en televisiewetenschap krijgen een lage score (=48). Kunstmatige Intelligentie en Kunstgeschiedenis eindigen ook op 48 punten en leveren respectievelijk 8 en 6 punten in ten opzichte van vorig jaar. Naast de vijf studies mag Farmacie jammeren: het krijgt eveneens de score 48, ruim lager dan de Farmacie-opleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen (70).

Maar het is niet alleen kommer en kwel bij de alfa's. De meeste taalopleidingen (Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Italiaans) en Geschiedenis halen dan wel geen hoge scores, ze worden wel als beste of bijna als beste beoordeeld ten opzichte van vergelijkbare opleidingen aan andere universiteiten.

Bij Sociale geografie en planologie zijn de rapen gaar. De Geo-opleiding levert 8 punten in (van 60 naar 52). Studenten geven aan dat het inhoudelijk niveau omhoog mag.

Universiteiten worden in de Keuzegids ook als geheel beoordeeld. De Radboud Universiteit Nijmegen wordt gezien als de beste klassieke universiteit van Nederland. De Universiteit Utrecht doet het ook goed

In de Keuzegids staat ook dat de arbeidsmarktperspectieven voor jonge academici op sommige terreinen niet gunstig is. Vooral economen, juristen en bedrijfskundigen kampen met slechte vooruitzichten. Voor tandheelkundingen en informatici ziet de toekomst er wel rooskleurig uit.