Keuzegids verbetert ranglijst university colleges

Bij nader inzien heeft Maastricht het beste university college van Nederland. De Keuzegids Universiteiten heeft de ranglijst aangepast na felle kritiek van studenten.

Het hoofdstuk over de university colleges stond “bol van de feitelijke onjuistheden”, stelde de landelijke studievereniging UCSRN vorige week. Bij sommige opleidingen waren fouten geslopen in de slagingspercentages, aantallen eerstejaars en zelfs de voertaal.

De kritiek van de college­-studenten vloog volgens Frank Steenkamp van de Keuzegids uit de bocht, maar zorgde er desalniettemin voor dat hij van de universiteiten betere gegevens kon krijgen en de ranglijst kon verbeteren. Dat was “een oude wens”.

De problemen speelden in Maastricht, Middelburg en Utrecht, waar de university colleges formeel onder de paraplu van andere opleidingen vallen. Dat maakt de dataverzameling ingewikkeld: hoeveel eerstejaars starten er dan precies aan de verschillende opleidingen en hoeveel vallen er voortijdig uit?

In Maastricht werden bovendien de oordelen van studenten in de Nationale Studenten Enquête over het university college op één hoop geveegd met de oordelen over het ‘science programme’.

Dat is nu allemaal verholpen, aldus Steenkamp. De nieuwe tabel staat op de website van de Keuzegids. Maastricht is dus de nieuwe nummer één. Maar ook Middelburg scoort iets hoger, zodat het Zeeuwse University College Roosevelt zich net als de zuster-colleges een ‘topopleiding’ mag noemen, de onderscheiding van de Keuzegids voor de beste opleidingen van Nederland.

Overigens hoefde Steenkamp verder geen letter te veranderen aan het hoofdstuk over de university colleges, zegt hij. Zoveel was er niet aan de hand. Hij voegde wel meteen na publicatie een erratum toe over de voertaal van twee university colleges en de normen voor het bindend studieadvies.