Kindertelefoon start hulplijn waar ook studenten terecht kunnen

De Alles Oké? Supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon. Normaal gesproken staat deze hulplijn alleen kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar te woord. Maar zo’n gesprekje kan ook voor jongvolwassenen prettig zijn, denkt de organisatie.

Daarom kunnen ook alle 18- tot 24-jarigen die hun ei kwijt willen vanaf nu bellen met een getrainde vrijwilliger. Dat kan elke dag tussen 14.00 en 22.00 uur, gratis én anoniem. En voor wie telefoneren toch iets te eng vindt: chatten kan ook.

De gesprekken hoeven overigens niet per se over corona te gaan, al mag dat natuurlijk wel. “Alles is bespreekbaar”, valt te lezen op de website. “Geen onderwerp is te gek of raar en geen probleem te klein of te groot.” Een lijst met voorbeeldthema’s geeft alvast een idee: liefde, drugs, stress, gender, studie, ruzies, geld, werk en nog veel meer.

Studentenwelzijn
Er is sinds de start van de coronacrisis veel aandacht voor het studentenwelzijn. Het ene onderzoek na het andere concludeert dat studenten het mentaal extra zwaar hebben. Ze brengen veel tijd door in hun eentje op een (kleine) kamer en voelen zich somber of angstig.

Vorige maand trok bijvoorbeeld nog het Sociaal en Cultureel Planbureau aan de bel. Volgens de onderzoekers had eind 2020 een derde van de studenten en scholieren een “laag psychisch welbevinden”, terwijl dit in de jaren daarvoor nog ongeveer een kwart was.

Statistiekbureau CBS ziet juist al lange tijd geen significante stijging meer van het aantal psychische ongezonde jongeren. En dat was in het coronajaar 2020 – tegen alle verwachtingen in – niet anders.