KNAW komt het NIOD tegemoet

De kerncollectie en de wetenschappers van het Nationaal Instituut voor Oorlogsdocumentatie mogen van de KNAW op één locatie blijven. Aanvankelijk zouden ze over twee locaties worden verspreid.

De Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen wil haar zeven geesteswetenschappelijke onderzoeksinstituten onder één dak brengen. Ook het Nationaal Instituut voor de Oorlogsdocumentatie (NIOD) zou moeten opgaan in het zogeheten Humanities Cluster.

De bedoeling was aanvankelijk dat alle wetenschappers van de zeven instituten op één plek gingen werken, en dat alle collecties en voor het publiek toegankelijke exposities en bibliotheken ergens anders zouden worden ondergebracht. Maar het NIOD was bang dat zijn onafhankelijkheid in het geding zou komen en reageerde als door een wesp gestoken. Het leidde tot veel media-aandacht en bezorgde Kamervragen.

In een beleidsnota die de KNAW vandaag naar de zeven instituten heeft gestuurd, blijkt dat de plannen zijn aangepast. De wetenschappers zullen waarschijnlijk naar één locatie in de Amsterdamse binnenstad verhuizen. Het NIOD is het enige instituut dat zijn collectie mee mag nemen naar die locatie. De rest van de collecties wil de KNAW elders in de stad onderbrengen.

Overigens mogen de wetenschappers van het NIOD alleen de zogeheten ‘kerncollectie’ bij zich houden, maar wat deze inhoudt moet nog worden bepaald. De rest van de verzameling, en ook nieuwe aanwinsten, verhuist in het nieuwe voorstel mee naar de locatie waar ook de andere instituten hun collecties zullen huisvesten.

Tags: niod