Komst Stapel naar NHTV onzeker

Het is nog maar de vraag of de omstreden wetenschapper Diederik Stapel “een tweede kans” krijgt bij NHTV Hogeschool. Personeel en studenten willen dat het bestuur er nog eens goed over nadenkt.

De voormalige hoogleraar sociale psychologie, die in 2011 bij Tilburg University ontslagen werd wegens grootschalige wetenschapsfraude, kon als freelancer aan de slag bij NHTV. Hij zou er lectoren en onderzoekers gaan ondersteunen, maar zelf geen wetenschappelijk onderzoek uitvoeren.

Collegevoorzitter Hein van Oorschot wilde Stapel een tweede kans geven: “Ik denk dat hij als geen ander weet wat wel en niet mag. Hij zal de fouten die hij zelf beging, in ieder geval niet meer maken.” Van Oorschot was collegevoorzitter in Tilburg ten tijde van "de Stapel-affaire".

Maar personeel en studenten zijn daar minder van overtuigd. De medezeggenschapsraad van de hogeschool heeft zijn bedenkingen en ook uit de academies klinkt kritiek. Het bestuur gaat daarom alle argumenten opnieuw met het personeel bespreken. Dit kan enkele dagen duren.