Komst Uithoftram opnieuw onzeker

Het is iedere dag proppen in bus 12. Zonder Uithoftram zal dat niet veranderen.

De komst van de tram van het Centraal Station naar De Uithof is onzeker geworden. Ook de verbreding van de A27 langs Amelisweerd en de aansluiting van de noordelijke randweg op de ring Utrecht is op losse schroeven komen te staan.

Dat meldt het AD Utrechts Nieuwsblad. Het kabinet moet zo’n 6,4 miljard euro bezuinigen op asfalt, spoor en de binnenvaart. Niet duidelijk is of de plannen worden uitgesteld of afgeschoten. Dat wordt dit voorjaar duidelijk. De provincie en gemeente moeten hun reactie nog geven.

Minister Schultz heeft altijd gezegd dat de verkeersplannen voor Utrecht een package deal zijn. Dat kwam ter sprake bij de protesten tegen de verbreding van de A27. Zonder die verbreding zou de Uithoftram er ook niet komen, zei ze.

In 2011 stelde haar ministerie 110 miljoen euro beschikbaar voor de 321 miljoen die nodig is voor de aanleg van de tramverbinding. Het resterende bedrag komt van de gemeente.

Het werk aan de Uithoflijn is al begonnen, het officiële startsein was in april vorig jaar. Er zijn al bomen voor gekapt. Ook de bouw van de P&R achter sportcentrum Olympos is onderdeel van de plannen voor de trambaan. De P&R wordt het eindpunt en achter de Park & Ride komt de nachtremise van de tram. 

De tram moet de volgepakte bussen tussen het station en De Uithof vervangen en passagiers meer comfort bieden. Het verkeer naar en van De Uithof zal de komende jaren toenemen met de komst van Danone en het RIVM naar het Utrecht Science Park.

Advertentie