Kraait Triton na halve eeuw weer victorie bij Varsity?

Vijftig jaar geleden ... Foto: archief Triton.

De laatste Tritonroeiers die als eerste over de streep kwamen bij de Varsity zijn inmiddels krasse zeventigers. De namen Berend Brummelman, Herman Rouwé, Tom Dronkert en Erik Hartsuiker behoren tot het erfgoed van de vereniging. Zij wonnen in 1967 de 84ste editie van de Varsity. Daarna lukte dat geen enkele ‘Oude Vier’ van Triton meer. Nog pijnlijker: de Utrechtse concullega’s van Orca waren in de tussenperiode maar liefs vijf keer de beste.

De roeiers van Triton zouden weinig liever willen dan na precies een halve eeuw weer eens te zegevieren. En dat zou zomaar ook echt kunnen gebeuren. Bij de Varsity-editie die voor zondag gepland staat, gaat Triton volgens insiders als een van de favorieten van start. Veel leden zien zich zondag al in het water van het Amsterdam-Rijnkanaal springen om hun helden te verwelkomen; het weerbericht voorspelt lekker zwemweer. Alleen het oersterke Nereus uit Amsterdam wordt gevreesd.

Boegbeeld van het Triton-viertal van dit jaar is Olympisch medaillewinnaar en geneeskundestudent Kaj Hendriks (linksboven op foto). Hij zei zes jaar geleden al in een interview met DUB dat hij niet zou rusten voordat hij ooit de Varsity gewonnen had. Hendriks vindt behalve natuurkundestudent en Olympisch finalist Harold Langen (linksonder), de jonge Law College-student Jacob van de Kerkhof (rechtsboven) en HU-student Bas Thijssen (rechtsonder) aan zijn zijde. Stuurvrouw is Eline Geschiere die als HR-professional werkt.

(Foto: Charlotte Tolboom)

Mocht dit viertal aan de hooggespannen verwachtingen voldoen, dan volgt er 's avonds een koetstocht van het Spoorwegmuseum naar het Academiegebouw. Daar zal een receptie plaatsvinden. Daarna is er natuurlijk de traditionele kroegjool bij het Corps aan het Janskerkhof. Maar alleen dus als .... .

Ook de Varsity-organisatie houdt terdege rekening met Utrechtse winst. Omdat een groot deel van de vrijwilligers van het roeifestijn in Houten afkomstig zijn uit Triton-kringen kan dat problemen gaan opleveren. Als die straks allemaal in het water liggen, komt de organisatie en de veiligheid van het evenement in gevaar. Maar daar zijn inmiddels met de andere verenigingen van de Koninklijke Nederlandse Studenten Roeibond goede afspraken over gemaakt.

De jonge vier waarmee Orca zondag aan de start verschijnt, komt vooral om te leren. Een finaleplaats zit er naar alle waarschijnlijkheid niet in. Op de foto hieronder de ORCA-vier met van links naar rechts: psychologiestudent Job Davidse, geneeskundestudent Stefan Hovy, stuurvrouw en HU-student Marijse Hofstede, HU-student Menno de Vries en student Natuurwetenschap en Innovatiemanagement Niek Schumacher.

Eerder meldde DUB al dat de twee Utrechtse verenigingen niet deelnemen aan het hoofdnummer voor vrouwen dat dit jaar wordt gevaren. De vraag is of dat nummer kan uitgroeien tot een nieuwe traditie. De Varsity-organisatie heeft inmiddels laten weten dat het niet de bedoeling is dat de winnende vrouwen onthaald worden door al dan niet geheel ontklede fans, zoals dat bij de mannen gebruikelijk is. Dat heeft vooral te maken met de planning van de wedstrijden: het mannenhoofdnummer volgt direct op het vrouwennummer. Tussendoor is er geen tijd om zwemmers uit het water te halen.

Hieronder filmbeelden van de laatste Varsity-zege van Triton in 1967.

Tags: varsity | triton | orca