Kritische fietsers op weg naar De Uithof

Een kleine groep studenten fietst deze ochtend door de binnenstad als protest tegen de plannen van Zijlstra. Tegelijk zijn de studenten van studentenunie Vidius aan het stoepkrijten en handtekeningen aan het verzamelen.

Het is half tien 's ochtends als enkele Kritische Studenten zich verzamelen bij de Mariaplaats. Namens het nieuwe netwerk Goed Toegankelijk Onderwijs willen ze studenten mobiliseren tegen de bezuinigingsplannen van Zijlstra. "Wij zijn meer actiegericht dan de LSVb en de ISO", vertelt Merel. Zij is studente Culturele antropologie en mag de studenten om 10.00 uur toespreken. "Vinden wij volle collegezalen toegankelijk onderwijs", roept zij retorisch. "Vinden wij het verdwijnen van de basisbeurs toegankelijk onderwijs?"

Dat er weinig studenten zijn, vindt Merel jammer. Zijn de studenten wellicht actiemoe? De wet is toch al door de Kamer. "Nee, dat geloof ik niet", zegt ze. "Je mag niet zwijgen, want anders worden de plannen alleen maar erger. Als ik er met mijn studiegenoten over praat, vinden ze het heel goed. Blijkbaar lukt het ze niet om daadwerkelijk te komen."

De studenten maken een tocht langs verschillende locaties van de hogeschool en universiteit. Ze dragen spandoeken en borden met titels van boeken als Animal farm en 1984. Maar ook spandoeken met de oproep het onderwijs toegankelijk te maken. Bij de meeste locaties is weinig te beleven, maar op de HKU is de belangstelling groot.

In de middag eindigt de tocht bij de UB bibliotheek in De Uithof. Daar worden enkele korte toespraken gehouden en flyers uitgedeeld. De belangstelling is ook hier vrij gering. "Ondanks dat er weinig studenten meedoen, hebben we veel studenten bereikt", zegt Joska, studente Taal- en cultuurstudies en woordvoerder van het netwerk. Opvallend is de belangstelling van Pownews. Joska vond de benadering van de tv-reporter meevallen. "Die vroegen waarom we actie voeren en waarom er zo weinig studenten zijn."

Hoewel de fietstocht plaatsvindt in de landelijke actieweek van de LSVb en de ISO, is dit netwerk niet aangesloten bij de studentenbonden. Joska: "Wij kiezen ervoor zelf actie te voeren. We willen het ook breder zien dan alleen een studentenbeweging."

Studentenunie Vidius is wel aangesloten bij de landelijke actieweek. De studentenbonden organiseren woensdag een fietstocht van Amsterdam naar Den Haag en zullen na afloop daarvan een ontmoeting hebben met Tweede Kamerleden. "Wij verzamelen handtekeningen van studenten op kaarten en zullen deze woensdagmiddag na afloop van de fietstocht aan Tweede Kamerleden overhandigen", vertelt voorzitter Tjolina Proost. In Utrecht zijn al ruim 10.000 handtekeningen verzameld.

De landelijke actieweek moet eindigen in een manifestatie vrijdag op de dam in Amsterdam. De studenten van Goed Toegankelijk Onderwijs organiseren vanavond een bijeenkomst over neoliberalisme in het Milieucentrum op de Oudegracht en morgen een actiebijeenkomst in de Boothzaal in de UB.