Kroonprins op bezoek bij Stichting Move

Willem-Alexander sprak met leerlingen van basisschool St. Jan de Doper en met leden van Orca, Foto: Bart Homburg/ Oranjefonds

Prins Willem-Alexander was dinsdag op visite in de loods van roeivereniging Orca. Hij liet zich daar informeren over de sociale projecten van studentenstichting Move.

Stichting Move werd drie jaar geleden opgericht door enkele leden van roeivereniging Orca. De doelstelling van de stichting is om via sportieve en maatschappelijke projecten studenten in contact te brengen met kinderen en jongeren uit hun stad.

Dit jaar werden er 25 projecten afgerond, waarvan 15 in Utrecht. Zo maakten leden van de studentenvereniging Spontaan op initiatief van Stichting Move samen met basisschoolleerlingen muurschilderingenvoor de Utrechtse Staatsliedenbuurt.

Move is één van de 20 jonge maatschappelijke initiatieven die in het kader van het groeiprogramma van het Oranjefonds, een intensief trainings- en coachingprogramma krijgen aangeboden. De stichting wil binnen drie jaar in 25 studentensteden actief zijn met 150 projecten.

Willem-Alexander is samen met prinses Máxima het beschermpaar van het Oranjefonds. Alle 20 initiatieven krijgen daarom koninklijk bezoek. De kroonprins sprak dinsdagochtend met leerlingen van de basisschool St. Jan de Doper uit Hoograven en met leden van Orca. Samen werken zij aan de herinrichting van het schoolplein.

Move-directeur Michiel Bodt, die dit jaar de master Sportbeleid en Sportmanagement aan de UU afrondde, mocht als gastheer de prins rondleiden aan de Hoogravenseweg. Willem-Alexander verrichtte onder meer het startschot voor een roeiwedstrijdje van kinderen en Orca-leden in de binnenroeibak. Verder vonden er gesprekken plaats met verschillende organisaties en instellingen die bij de Move-projecten betrokken zijn. “Willem-Alexander was erg enthousiast over onze projecten”, zo was de indruk van Bodt.

Klik hier voor een videoverslag.